ظریف در ترکمنستان و هندوستان

به گزارش مهسان بلاگ، وزیر خارجه ایران در سفر به عشق آباد و دهلی نو ضمن آنالیز ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه، درباره همکاری ها در حوزه انرژی با مقامات دو کشورگفت وگو و مواضع اخیر ایران در برجام را برای همتای هندی تبیین کرد.

ظریف در ترکمنستان و هندوستان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر هفته اخیرش به مسکو، روز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه در رأس هیأتی سیاسی و اقتصادی به عشق آباد و از آنجا به دهلی نو سفر کرد تا با مقامات ترکمنستان و هندوستان ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را آنالیز کند. ظریف همچنین در سفر به هند مواضع ایران در قبال برجام را بعد از تصمیم اخیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران (+) در توقف بعضی تعهدات برجامی تبیین کرد.

سفر به عشق آباد و توافق بر سر پیشبرد همکاری ها در حوزه های حمل و نقل و انرژی

اولین برنامه دیدار ظریف در ترکمنستان با رئیس جمهور این کشور بود و وزیر خارجه ایران صبح دوشنبه 23 اردیبهشت ماه با قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور این کشور دیدار و در مورد ابعاد مختلف روابط دوجانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی گفت وگو و گفتگو کرد.

همکاری در مجامع و سازمان های بین المللی، مسائل منطقه ای به ویژه در مورد افغانستان، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران، همکاری های ترانزیتی و ریلی، همکاری در حوزه انرژی و برق، اتباع زندانی در دو کشور و دریای خزر نیز از جمله موضوعات و محورهای گفت وگوی ظریف و رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان بود.

همزمان با سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ا یران به عشق آباد، نشست مشترک هیأت های رسمی ایران و ترکمنستان به ریاست محمدجواد ظریف و رشید مردوف وزیران امور خارجه دو کشور و با حضور نمایندگان وزارتخانه های نفت، راه و نیرو از ایران و بخش های ذیربط ترکمنستانی در محل وزارت خارجه این کشور برگزار گردید.در این نشست پس از گفت وگو و گفتگوهای فنی و کارشناسی، در مورد مهمترین مسائل اقتصادی و تجاری موجود بین دو کشور تفاهمات و پیشرفت های قابل ملاحظه ای حاصل شد.

وزیر امور خارجه ایران در انتها سفرش به عشق آباد دیدارهای اجرا شده با مقامات ترکمنستان را خوب برشمرد و گفت: توافق کردیم روابط دو کشور در همه حوزه ها از جمله حمل و نقل، انرژی و سایر حوزه ها با سرعت بیشتری پیشرفت کند.

وزیر خارجه ایران همچنین فروردین 1396 در اولین مقصد سفرش به سه کشور آسیای میانه و قفقاز به عشق آباد سفر کرد و پس از آن به گرجستان و از آنجا به قرقیزستان رفت.ظریف دی ماه 1392 نیز به ترکمنستان سفر نموده بود. سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور نیز در این سفر برگزار گردید.

رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان 22 اردیبهشت 1397 نیز به تهران سفر نموده بود.وزیر امور خارجه ترکمنستان مرداد 1394، اردیبهشت 1395 و همچنین مرداد 1396 به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار و دو طرف بر توسعه همه جانبه روابط تأکید کردند.

سفر به هند

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که دی ماه 1397 سفری سه روزه به هند داشت، دوشنبه شب 23 اردیبهشت ماه نیز بعد از ترک عشق آباد دوباره راهی دهلی نو شد. او در بدو ورود درباره سفرش به هند گفت: هند یکی از شرکای نزدیک ایران است در حوزه های مختلف با این کشور ارتباطات بسیار گسترده داریم و ارتباطات اقتصادی گسترده داشتیم، سیستم اقتصادی ویژه ای بین ما و هندوستان طراحی شده بود و این سیستم برای همکاری های دوجانبه استفاده می شده و می گردد.

وزیر خارجه کشورمان هند را از بزرگترین مشتریان نفت خام ایران خواند و خاطرنشان کرد: رابطه ما با هند در حوزه های دیگر از جمله فرهنگی، سیاسی و همکاری های منطقه ای و همکاری در افغانستان بسیار گسترده است ولذا ما همیشه مشورت هایی با شرکای هندی در زمینه های مختلف داریم و این مشور ت ها را در این سفر دنبال خواهم کرد.

دیدار با سواراج با محور برجام، چابهار و انرژی

پیش از ظهر سه شنبه 24 اردیبهشت ماه نیز ظریف با سوشما سواراج همتای هندی خود دیدار و گفت وگو کرد. وزیر خارجه ایران پس از این دیدار به تشریح گفت وگوهایش پرداخت و اضافه کرد: ما این روزها برای شرکای نزدیک منجمله روسیه مواضع ایران را تبیین کردیم، اینجا در هند نیز این مواضع تبیین شد، در این جلسه بحث اهمیت اجرای برجام و اینکه ایران باید از منافع برجام بهره مند گردد و اقدامات لازم در این راستا صورت بگیرد، توسط وزیر خارجه هند تأکید شد و ما هم تأکید کردیم که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام اقدامات (اخیر) را انجام داده است.

وی عنوان نمود: درباره مسائل منطقه و خطراتی که سیاست های افراد تندرو در داخل حکومت آمریکا و در منطقه کوشش دارند تحمیل نمایند و نگرانی هایی که از اقدامات و خرابکاری های مشکوکی که در منطقه ما اتفاق می افتد و ما قبلا پیش بینی نموده بودیم که این گونه اقدامات را صورت خواهند داد که به تنش دامن بزنند، بحث شد.

توئیت ظریف از دهلی نو/ایران با ثبات ترین و امن ترین شریک باقی می ماند

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین امروز (سه شنبه) در صفحه توئیترش با انتشار تصاویری از دیدارها و گفت وگوهایش با مقامات این دو کشور نوشت: گفت و گوهای بسیار عالی در ترکمنستان و هند داشتم. منفعت واقعی امنیت ملی آنهایی که خود در این منطقه شنماینده زندگی می نمایند در ترویج صلح، ثبات، همکاری و پیوند است.ایران کماکان در دسترس ترین، موثرترین، باثبات ترین و امن ترین شریک باقی می ماند.

از سوی دیگر همزمان با این سفر یازدهمین نشست مشترک کنسولی ایران و هند در دهلی نو برگزار و طرفین ضمن گفتگو درباره امکان لغو ویزا برای دارندگان گذرنامه های خدمت و رسمی بر نهایی کردن توافقنامه معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری تأکید کردند. (اینجا بخوانید)

هند درباره واردات نفت از ایران تصمیم می گیرد

همزمان با این سفر نیز خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در دولت هند خاطرنشان کرد که وزیر خارجه هند در دیدار با ظریف عنوان نموده که این کشور بعد از انتها انتخابات در ماه جاری درباره واردات نفت از ایران تصمیم گیری خواهد نمود.

این منبع عنوان نمود: در مورد خرید نفت از ایران، وزیر امور خارجه ما موضع خودش را تکرار کرد که درباره این موضوع بعد از انتخابات، با در نظر دریافت ملاحظات تجاری، امنیت انرژی و منافع اقتصادی، تصمیم گیری خواهد شد.(بیشتر بخوانید)

دونالد ترامپ پس از خروج از برجام در 18 اردیبهشت 1397 فرمانی را امضا کرد که براساس آن تحریم ها علیه ایران در دو بازه 90 و 180 روز مجددا بازگشت. وزارت خارجه آمریکا هم که نوامبر سال گذشته (2018)، معافیت های 180 روزه ای را به 8 کشور خریدار نفت و میعانات ایران از جمله هند ارائه نموده بود تا در این فاصله به دنبال منابع جایگزین غیر از نفت ایران باشند، بعد از انتها این مهلت دیگر این معافیت را تمدید نکرد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 9466

به "ظریف در ترکمنستان و هندوستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف در ترکمنستان و هندوستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید