موزه خودرو کاخ نیاوران، جایی که زمان برای ماشین ها متوقف شده است!

به گزارش مهسان بلاگ، موزه خودرو کاخ نیاوران | Car Museum of the Niavaran Palace

مجموعه کاخ موزه نیاوران یکی از غنی ترین موزه های ایران است اما این غنا برای ماشین بازهایی که از ماشین های کلاسیک تا ماشین های مدرن را دوست دارند و پیگیرشان است، مکانی مطلوب برای گذراندن وقت است. موزه خودرو کاخ نیاوران یکی از بخش های این کاخ است که در آن تعدادی از خودروهای آنتیک سلطنتی قرار گرفته اند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، موزه خودرو کاخ نیاوران را مورد آنالیز قرار دهیم.

موزه خودرو کاخ نیاوران، جایی که زمان برای ماشین ها متوقف شده است!

تا به حال کاخ موزه نیاوران رفته اید؟ در این کاخ آن قدر وسایل تاریخی و ارزشمند وجود دارد که در آخر بازدیدتان فکر می کنید که حتما روز بعد هم باید به این موزه بازگردید! کاخ نیاوران از بخش های مختلفی تشکیل شده که برای عموم نیز بازدید از آن ها مجاز و آزاد است. در واقع هر کدام از بناهای تاریخی این کاخ بی شک جاذبه های مختلفی برای بازدیدکنندگان دارد و نه تنها بنا بلکه وسایل هم تاریخچه مخصوص به خود را دارند. از جمله بخش های محبوب و پر هوادار این کاخ نیز، موزه خودرو کاخ نیاوران است. انتهای یک پیاده رو بزرگ در وسط کاخ نیاوران، موزه خودروی نیاوران قرار گرفته است.

این مجموعه نمایشگاهی خودرویی از محل کار محمد رضا پهلوی که کاخ صاحبقرانیه بود، فاصله دارد. در این موزه ماشین های فوق العاده قدیمی، کلاسیک و زیبایی نمایش داده می شوند که بهترینشان که همچون نگینی در این موزه جلب توجه می نماید، دو عدد خودروی رولزرویس است که قبلا متعلق به محمدرضا پهلوی بوده است و امروزه در این موزه برای عموم به نمایش در آمده است. این دو خودرو که بسیار آنتیک و کلاسیک و صد البته ارزشمندی هستند، در شرایط بسیار مطلوبی نگهداری می شوند و با روز اول خود گویی هیچ تفاوتی ندارند.

یکی از نکات جالبی که درباره این موزه وجود دارد این است که از آن جایی جزئیات ماشین ها بسیار مهم است بیشتر کسانی که به این موزه می آیند، وقت خود را به دیدن جزئیات خودروها می گذرانند. در این موزه خودروها و موتورسیکلت های دوران پهلوی دوم هم نیز نگهداری می شوند. نکته جالبی که درباره خودورهای موزه خودرو کاخ نیاوران وجود دارد این است که، به غیر از دو خودروی رولزرویسی که در موزه وجود دارد و به مختصر درباره آن ها شرح دادیم باقی خودروها و موتورهایی که در این موزه وجود دارند، بیشتر تفریحی و ساحلی هستند.

از جمله نمونه های این خودروهای تاریخی تفریحی می توانیم به خودروی الکتریکی کم سرعت مخصوص گلف که در سواحل دریای خزر توسط پهلوی ها استفاده می شده است و یا موتور ATC90 هوندا 89 سی سی چهار زمانه که در سال 1975و در ژاپن ساخته شده است، اشاره نماییم. توجه داشته باشید که، بیشتر خودروها و ماشین های تفریحی به نمایش در آمده در این موزه بیشتر توسط فرزندان محمدرضا پهلوی استفاده می شده اند و خود از خودروهای رسمی بیشتر استفاده می نموده است. بیشتر ماشین هایی که در این موزه قرار گرفته، اطلاعت کاملی دارد که برای اطلاع مراجعان در کنار آن درج شده است اما، متاسفانه چند خودرو هم بدون وجود راهنما و اطلاعات در این گالری قرار گرفته است.

از جمله این خودروهای بی نام و نشان می توانیم به یک ماشین مسابقه آبی رنگ اشاره نماییم که آبی رنگ است و کاملا بدون اطلاعات در موزه قرار گرفته است. درباره موزه خوردرو کاخ نیاوران باید این نکته را بدانید و به آن دانش داشته باشید که؛ این موزه، یک موزه تخصصی خودرو همانند موزه پورشه و یا بنز در آلمان نیست. بلکه سیاست و رویکرد اصلی موزه بر حفاظت و معرفی آثار از منظر شناخت اولیه و روایت تاریخی مجموعه است.

در حال حاضر، موزه خودرو نیاوران در گذشته گاراژ خودروهای دربار پهلوی ها بوده است و امروزه به عنوان موزه استفاده می گردد. باید به این توجه داشته باشید که این موزه یک موزه تخصصی خودرو نیست و تنها جایی است برای نمایش خودروهای این خانواده. به زبانی ساده تر، این موزه به عنوان بخشی از تاریخچه این کاخ و دوران پهلوی دوم است. موزه خودرو نیاوران بخشی از کاخ نیاوران است که در گذشته گاراژ خودروهای دربار پهلوی بوده است. درباره موزه خودرو کاخ نیاوران باید این را بدانید که موزه خودرو کاخ نیاوران در تیر ماه سال 1391 کار خود را به صورت رسمی شروع نموده است.

ساخت موزه خودروهای تاریخی اختصاصی کاخ نیاوران با هدف ساماندهی بخشی از آثار موجـود در مخـازن مجمـوعه، بهینه سازی سیستم حفاظت و نگهداری این آثار، قرارگیری خودروها در معرض دید عموم، ایجاد ارتباط نسل جوان با پیوندهای فرهنگی و تاریخی ایران در قرن حاضر، گسترش فضاهای موزه ای مجموعه و ایجـاد امکان جذب مخـاطب بیشتـر توجه داشته باشید که در این موزه تعداد کمی خودرو به نمایش در آمده است. یکی دیگر از جالب انگیزهای این موزه این است که شما ممکن است که با تصور این که وارد یک موزه لوکس و مجلل با بهترین ماشین های جهان می شوید اما شما بیشتر ماشین های اسپرت را خواهید دید.

اما علاوه بر خودروهای به نمایش در آمده در موزه خودرو نیاوران، تعدادی عکس از زمانی که این خودروها توسط خانواده پهلوی استفاده می شدند به نمایش در آمده است. عکس هایی از دوران پهلوی ها وجود دارد که وجود خودروهای دیگری را نشان می دهد که متاسفانه، بیشتر این خودروها در موزه های ایران وجود ندارند و خبری از سرنوشت آن ها وجود ندارد. در بین این خودروها، یکی از جالب ترین نکته هایی که در خصوص دهه 40 و 50 و همچنین پهلوی ها دید را به چشم خواهید دید.

مثلا، شرکتی مثل آستون مارتین خودروهای کوچک برای استفاده فرزندان پهلوی دوم می ساخته و فقط فقط مخصوص این خاندان این ماشین ها فراوری می شده است. یا یکی دیگر از مواردی که در این موزه توجه شما را جلب خواهد نمود، آرم طلایی حک شده بر روی بدنه یکی از رولزرویس های موجود در این مجموعه است. این موزه که قبلاً از ساختمان آن به عنوان گاراژ خودروها استفاده می شده است، در یک طبقه با فضای 200 متر مربع آثاری از قبیل خودروهای تاریخی اختصاصی خاندان پهلوی، موتور سیکلت های کوچک متعلق به فرزندان پهلوی و ماکت های خودرو را در خود جای داده است.

موزه خودروهای تاریخی اختصاصی کاخ نیاوران یک موزه تخصصی اتومبیل نیست، بلکه رویکرد موزه بر حفاظت و معرفی آثار از منظر شناخت اولیه و روایت تاریخی پهلوی ها در این مجموعه است. در کاخ 8 موتور سیکلت نگهداری شده است. جالب است که وقتی به داخل موزه بروید ، تصاویری از اعضای خاندان پهلوی که از این وسایل استفاده می کردند نیز مشاهده می گردد. همچنین، یک آرم بزرگ تاج پهلوی به رنگ طلایی هم در کنار خودروی رولزرویس دیگری قرار گرفته است که با توجه به آنالیز ها، محل نصب قبلی آن نامشخص است.

در طول سال به این موزه اشیای جدیدی اضافه می گردد. به همین دلیل، مراجعه به کاخ نیاوران می تواند پر از دیدنی ها باشد. هزینه بلیط بازدید از بخش های مختلف مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در قسمت فروش بلیط کاخ و همچنین وب سایت این مجموعه قرار گرفته شده است. یادتان باشد که بهای بلیط برای دانشجویان و بازنشستگان نیم بها است.

رولز رویس مخصوص محمدرضا پهلوی

یکی از خودرو های شاخص به نمایش در آمده در این موزه، خودرویی به نام Rolls Royce-Phantom V است که در سال 1960 میلادی ساخته شد و به ایران وارد شده است. این خودرو، اتومبیل شخصی محمد رضا پهلوی است و از آثار به جا مانده آن دوران است. این ماشین در حدود دهه 1960 میلادی ساخته شده است و هم اکنون در موزه خودرو های تاریخی اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران نگهداری می گردد. خودروی سواری مذکور، برای مراسم تشریفاتی خاص مانند جشن های 2500 ساله مورد استفاده قرار می گرفته است.

شاسی این خودرو در کارخانه Rolls Royce انگلستان ساخته شده و اتاق آن به کارخانه های معتبر سفارش داده شده تا به صورت سفارشی و دستی ساخته گردد. امکانات رفاهی این ماشین عبارتند از : ضد گلوله، دنده اتوماتیک، شیشه بالابر برقی، سیستم تهویه مطبوع، تلویزیون رنگی سونی جهت استفاده سرنشینان پشت راننده، سیستم صوتی، دستگاه خنک کننده نوشیدنی، شیشه حائل برقی بین راننده و سرنشین پشت و کمربند ایمنی.

مشخصات اتاق عبارتند از: بدنه به شکل لیموزین ولی به صورت چهار درب، جلو پنجره کرومی بلند که در بالای آن مجسمه نقره ای رنگ نصب شده، تودوزی کرم رنگ، داشبورد از جنس چوب گردو، آمپرهای نشان دهنده در بخش مرکزی داشبورد تعبیه شده است و فضای قسمت سرنشین بسیار بزرگی دارد. این ماشین دارای جایگاه های بسیار بزرگ با دسته های متحرک مخصوص آرنج، در جلوی این جایگاه ها دو جایگاه کوچک تاشو نیز موجود است. جالب است بدانید که چندی پیش کیفی در صندوق عقب این خودرو کشف شد و بسیار خبرساز شد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: الی گشت
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5737

به "موزه خودرو کاخ نیاوران، جایی که زمان برای ماشین ها متوقف شده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه خودرو کاخ نیاوران، جایی که زمان برای ماشین ها متوقف شده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید