VAR نمی آید اما حساب سرخابی ها جداست

به گزارش مهسان بلاگ، سیستم یاری داور ویدئویی(VAR) تا خاتمه فصل هم به مرحله اجرا نمی رسد اما رییس دپارتمان داوری اعلام نموده که مدیران استقلال و پرسپولیس اگر بخواهند می توانند زودتر از این سیستم بهره مند شوند.

VAR نمی آید اما حساب سرخابی ها جداست

VAR نمی آید اما حساب سرخابی ها جداست

روزی که مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال از ورود VAR به لیگ ایران اطلاع داد و با اطمینان اجرایی شدن این سیستم را در نیم فصل دوم میسر می دانست، از هزینه های بالای این طرح و جهت پرفراز و نشیبی که پیش روی فدراسیون و سازمان لیگ بود گفتیم. با این حال اما هم مسوولان داوری و هم فدراسیون فوتبال معتقد بودند که راه اندازی یاری داور ویدئویی آسان تر از آن است که می گویند و تا آغاز نیم فصل دوم اجرایی می گردد. حالا اما رفته رفته، نقص ها خود را نشان داده اند و مسائل بروز پیدا نموده اند تا مسوولان یکی یکی اعتراف نمایند که VAR به این فصل نمی رسد.

با این حال اما تبلیغات جدی و گسترده سازمان لیگ درباره راه اندازی سیستم یاری داور ویدئویی(VAR)، از ورود این سیستم در نیم فصل دوم و امیدی که برای حل مسائل داوری به تیم ها می داد، آفت این روزهای لیگ فوتبال شده است.. مسوولان بدون کوچکترین شکی VAR را مهمان استادیوم های ایران در نیم فصل دوم می دانستند و تیم ها در انتظار تولد معجره ای به نام VAR!

حالا که نیم فصل دوم آمده و همچنان خبری از VAR نیست. تیم ها معترض تر از همواره، از حقوقی می گویند که از آن ها سلب شده است. وعده ها همچنان پابرجاست و مسوولان سعی دارند همچنان با توسل به وعده رسیدن VAR به لیگ ایران تیم ها را به اصلاح وضعیت داوری امیدوار نمایند.

واقعیت اما چیست؟ واقعیت این است که سیستم یاری داور ویدئویی(VAR) تا انتها فصل هم به مرحله اجرا نمی رسد. این را فریدون اصفهانیان، رییس کمیته داوران صراحتاً اعلام نموده است: سیستم VAR را در چند نوبت آزمایش کردیم ولی کاستی هایی دارد و نمی توانیم اجرا کنیم. کار را با یک شرکت دیگر آغاز نموده ایم و البته در نهایت باید فیفا همه چیز را تایید کند. کوشش مان این است که سیستم را در همین لیگ اجرا کنیم.

تنها دو هفته از نیم فصل دوم رقابت ها گذشته اما سیل اعتراض ها به داوری رقابت ها بخش عمده ای از اخبار فوتبالی را به خود اختصاص داده است. تصور اجحاف از سوی داوری، حتی پیش از آغاز مسابقه در جان بازیکنان، مربیان و حتی مدیران تیم ها خانه نموده است. حجم بیانیه های قبل از مسابقات و اعتراض های بعد از آن از همین جا ناشی شده است.

واقعیت غم انگیز داوری اما این است که حتی اگر این سیستم به چند بازی آخر رقابت های لیگ هجدهم هم برسد، می دانیم که قرار نیست معجزه ای رخ دهد. داوران شاغل در لیگ فوتبال ایران، عموماً در قضاوت قوی نیستند. ضعف داوری داوران در کنار فرهنگ غلطی که در تیم ها در جهت اعتراض به تصمیم های داوری جا افتاده، در نهایت به آشفته بازاری ختم شده که امروز شاهدش هستیم.

اگر VAR پیش از آموزش داوران به لیگ فوتبال ایران برسد، بدون شک اوضاع نه تنها بهتر نمی گردد که بدتر هم خواهد شد. چرا که همین حالا هم داوران فوتبال ما، در یک صحنه شک برانگیز حاضر به مشورت با یاری های خود و داوران پشت دروازه نیستند. ضمن اینکه بارها مشاهده شده که درباره یک صحنه داوری، بین کارشناسان داوری اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. حالا همین داوران و کارشناسان قرار است در اتاقک مخصوص یاری داور ویدئویی بنشینند و درباره یک صحنه مشکوک داوری، به اجماع برسند!

پیش از این هم گفته بودیم که ورود VAR مثل هر تکنولوژی دیگری نیازمند فرهنگ سازی است و فدراسیون فوتبال می تواند تا زمان ورود این تکنولوژی، برای فرهنگ سازی درباره آن برنامه ریزی کند!

سازمان لیگ و کمیته داوران اما به جای فرهنگ سازی در این رابطه راه حلهای عجیبی مثل جلسه اختصاصی با مدیران پرسپولیس و استقلال را مطرح می نمایند تا در صورت یاری اقتصادی مدیران این دو باشگاه، یاری داور ویدئویی سریع تر برای این دو باشگاه راه اندازی گردد. داوود رفعتی، رئیس دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال درباره اینکه گفته می گردد باشگاه پرسپولیس حاضر است برای استفاده سریعتر از این سیستم حتی یاری اقتصادی هم به کمیته داوران بکند، گفته است: دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هنوز درخواستی در این زمینه نداشته اند و ما نظر مسئولان این دوباشگاه را فقط در رسانه ها دیده ایم. قرار است به زودی با مسئولان استقلال و پرسپولیس در این زمینه نشستی داشته باشیم تا اگر این دو باشگاه بخواهند سریع تر از این سیستم در بازی های خود استفاده نمایند، شرایط و نوع تعامل آنها با کمیته داوران را آنالیز کنیم.

در شرایطی که همین حالا باشگاه های شهرستانی نسبت به تبعیض هایی که بین آن ها و سرخابی ها معترض هستند، دپارتمان داوران با این راه حل می تواند تیشه به ریشه خود و داوری ها بزند. با توجه به اعتراض های گسترده ای که باشگاه ها درباره تبعیض های اخیر نسبت به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ دارند. شاید عاقلانه ترین کار برای ادامه لیگ در آرامش این باشد که تا رسیدن یاری داور ویدئویی، دپارتمان داوران به جای هر راه حل غیرمعقول دیگری روی آموزش و ارتقای سطح داوران تمرکز کند.

2 - 760

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5436

به "VAR نمی آید اما حساب سرخابی ها جداست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "VAR نمی آید اما حساب سرخابی ها جداست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید