کاهش 14.2 درصدی جرایم نیروهای مسلح در 10 ماهه سال جاری

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، ابراهیم مهرانفر ظهر چهارشنبه در بیست و دومین مجمع پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح که در تالار کوثر اصفهان برگزار گردید، گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح از سال 76 به صورت علمی و میدانی و با تدوین چهار برنامه پنج ساله با عناوین آسیب شناسی، آسیب زدایی و آنالیز عملیاتی در مورد جرایم شایع و ارائه بیش از 700 راه چاره عملیاتی برای کاهش جرم و سپس در برنامه سوم با عنوان آینده پژوهی با تاکید بر آنالیز راه چارههای عملیاتی موثر در راستای پیشگیری از جرایم و در برنامه چهارم با آنالیز علل و موانع اجرایی نشدن راه چارههای فراوری شده گام های بسیار مثبت و اثرگذاری برداشته است.

کاهش 14.2 درصدی جرایم نیروهای مسلح در 10 ماهه سال جاری

وی با اشاره به اینکه در راستای سیاست اصولی سازمان قضایی و در اجرای بند 5 اصل 156 قانون اساسی مبنی بر انجام هرگونه اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین، گلوگاه ها و موقعیت های جرم زا را در سطح یگان ها شناسایی و پیش بینی و راهکارهای مناسب را در دستور کار قرار داده ایم، ابراز داشت: در این راستا پیروز به کاهش آمار جرایم در سطح نیروهای مسلح استان اصفهان بوده ایم.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان اضافه نمود: آنالیز و آسیب شناسی بزه فرار از خدمت نظامیان به وی ژه سربازان وظیفه به عنوان یکی از دغدغه های مشترک مسئولان و مدیران سازمان قضایی و مسئولان نیروهای مسلح در دستور کار سازمان قضایی نهاده شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر چه در سال های گذشته این مساله به عنوان موضوع مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم مطرح و راهکارهای متعدد کاهش جرم مذکور نیز ارائه شده است، اضافه نمود: اما با توجه به رشد و گسترش تکنولو ژی و تغییر شکل تهدیدات و علل و عوامل نوین منجر به جرم فرار از خدمت در بیست و دومین مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح علل نوین ایجاد جرم و راهکارهای مقابله و کاهش آن مورد بحث و آنالیز قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه از پنج سال گذشته تاکنون اهتمام جدی نسبت به کاهش جرایم در یگان های نیروهای مسلح کشور در دستور کار نهاده شده است، گفت: بر این اساس کاهش جرم در نیروهای مسلح در سال گذشته 5.74 درصد و در 10 ماهه امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14.2 درصد بوده است.

کاهش 35.74 درصدی فرار از خدمت در نیروهای مسلح استان اصفهان

مهرانفر با بیان اینکه طی پنج سال گذشته نیز با کاهش 35.74 درصدی فرار از خدمت در نیروهای مسلح استان اصفهان روبرو بوده ایم، ابراز داشت: باید توجه داشت که در قوانین کشورهایی از جمله آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا و .. رهایی از خدمت بدون اجازه و بانیت عدم بازگشت محقق می گردد و این در حالی است که در این کشورها رویه قانونی با عرف نظامی متفاوت است و این به این معناست که بر اساس عرف نظامی کسی که بیش از 30 روز از یگانش دور باشد فراری محسوب می گردد و این در حالی است که بر اساس قانون نه مدت نمه شرط ضروری است و نه شرط کافی بلکه همچون سایر جرایم نیت و قصد نظامی اهمیت دارد و این اصل دررویه قضایی ما فراموش شده و سبب حجم زیادی از محکومیت های کیفری به دلیل فرار از خدمت شده است.

وی با بیان اینکه در آسیب شناسی جرم فرار از خدمت تاکنون به عوامل و موارد متعددی اشاره شده و پژوهش های مختلفی نیز در این راستا اجرا شده است، اضافه نمود: اما این در حالی است که هنوز جرم فرار از خدمت کنترل نشده است و علت نبود تاثیر راهکارهای ارائه شده مساله ای است که باید به آن توجه کرد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان نبود توجه به اقشار مختلف جامعه را از ایرادهای پژوهش های اجرا شده در مورد آسیب شناسی جرم فرار از خدمت مطرح کرد و گفت: باید توجه داشت که به دلیل اجباری بودن خدمت سربازی جوانان با فرهنگ و زیست بوم های متفاوتی به خدمت سربازی وارد می شوند که تحت تاثیر و کنترل فرهنگ جامعه محلی و وضعیت مالی غالب جامعه محلی قرار دارند و از این رو فرهنگ و اقتصاد دو وضعیت مهم در پیدایش انحراف است.

نمی توان عوامل یکسانی را برای فرار از خدمت در نظر گرفت

وی در ادامه با تاکید بر اینکه عوامل اجتماعی و روانشناختی انحراف میان اقشار آسیب پذیر و ایمن متفاوت است، ابراز داشت: از این رو نمی توان عوامل یکسانی را برای فرار از خدمت در نظر گرفت.

مهرانفر نبود توجه به مبنای خدمت را نیز از دیگر عوامل فرار از خدمت دانست و اضافه نمود: همچنین وابستگی افراطی به شبکه های مجازی و ناتوانی از ترک دنیای مجازی یکی دیگر از عوامل نویم جرم فرار از خدمت است.

وی اعتیاد و شبکه های پیچیده روابط اجتماعی و روابط با جنس مخالف را نیز از دیگر علل زمینه ساز جرم فرار از خدمت دانست و اضافه نمود: محیط سربازی به دلیل حضور جوانان و محیط پر استرس زمینه استعمال مواد مخدر و اعتیاد سربازان را بالا می برد ضمن اینکه در این دوره نظارت های خانوادگی و اجتمایع کاهش می یابد و فشار همسالان ناآشنا به جوانان نیز در دوران سربازی افزایش می یابد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان کمبود اعتماد نفس را از عوامل ایجاد انگیزه جرم فرار از خدمت در اقشار آسیب پذیر جامعه مطرح کرد و اضافه نمود: اقتصاد جرم نیز در این زمینه نقش بسزایی دارد چرا که در این دوران سربازان اقشار آسیب پذیر پس از ارزیابی وضعیت مالی خود و خانواده نسبت به این امر اقدام می نمایند و این در حالی است که اگر هزینه جرم فرار از خدمت افزایش یابد این تفکر خنثی خواهد شد.

وی خرده فرهنگ های مخالف خدمت سربازی، ترس از نداشتن توانایی برای کنترل شرایط و موقعیت و بی توجهی به کیفیت کار را از دیگر عوامل فرار از خدمت دانست و گفت: از این رو باید برای کاهش فرار از خدمت از تنبیهات شدید و غیر متناسب و برخلاف آئین نامه انضباطی خودداری گردد و در واگذاری کار، مسئولیت، ساعات نگهبانی و پست رعایت گردد و برای حسن انجام وظیفه از تهدیدات مکرر به اعزام به دادسرای نظامی و دادگاه خودداری گردد.

مهرانفر اضافه نمود: همچنین باید توجه داشت که شرایط به گونه ای فراهم گردد که سربازان در محل زندگی خود خدمت نمایند تا به امورات شخصی و پیشرفت های اجتماعی خود نیز رسیدگی نمایند.

وی راه اندازی مشاوره و معاضدت قضایی در پادگان های محل خدمت سربازان را نیز ضروری مطرح کرد و گفت: در صورت نتیجه ندادن پیشگیری از ارتکاب جرم بلافاصله موضوع به وسیله مراجع قانونی پیگیری و گزارش لازم به سازمان قضایی نیروهای مسلح جهات پیگیری منعکس گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20969

به "کاهش 14.2 درصدی جرایم نیروهای مسلح در 10 ماهه سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 14.2 درصدی جرایم نیروهای مسلح در 10 ماهه سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید