واقعی نبودن مسئله پژوهش، چالش اثربخش نبودن پژوهش ها

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/اصفهان دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از اصلی ترین عواملی که مانع اثربخش شدن پژوهش ها می گردد، واقعی نبودن مسئله پژوهش است.

واقعی نبودن مسئله پژوهش، چالش اثربخش نبودن پژوهش ها

مهدی نوید ادهم امروز (چهارشنبه) در مراسم برگزاری هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در اصفهان، بحث جدی در آموزش و پرورش را عملی کردن سند بنیادین دانست و اظهار کرد: باید چاره ای برای اثربخش تر کردن پژوهش ها و کارآمدی بیشتر این سیستم اندیشید.

وی یکی از مولفه های مهم در عملیاتی شدن سند دانشگاه فرهنگیان را جذب ورودی های خوب و بهینه سازی آموزش و پرورش اظهار داشت و اضافه کرد: اگر این کار به درستی انجام گردد، شاهد تحول اساسی در این زمینه خواهیم بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید براینکه پژوهش در تمام کشور با مسائل و چالش های بسیاری روبه رو است، اعلام کرد: در نظام آموزشی کشور نیز این مسائل وجود دارد.

نوید ادهم ادامه داد: از منظر سند تحول بنیادین دو رویکرد در آموزش و پرورش وجود دارد که شامل سیاست گذاری ها با نگاه به پژوهش محوری و تعلیم و تربیت نسل پژوهشگر است.

وی با طرح این پرسش که چه کنیم فرزندانمان پژوهش گر تربیت شوند؟ گفت: باید موانع و راه برون رفت از این کاستی ها در آموزش و پرورش را ارزیابی و نسلی با تفکر خلاق تربیت کنیم.

به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، آموختن صحیح تنها در کلاس درس میسر نخواهد شد، بلکه دانش آموزان باید با تفکر خلاق و نگاهی نقادانه تربیت شوند.

وی یکی از اصلی ترین عواملی که مانع اثربخش شدن پژوهش ها می گردد را واقعی نبودن مسئله پژوهش اظهار داشت و اضافه کرد: در این حالت، پژوهشگر و استاد آن پژوهش را دغدغه اصلی خود در نظر نمی گیرند.

نوید ادهم توضیح داد: در حال حاضر تاحدی پژوهش در صنعت ورود پیدا نموده که البته چندان فراگیر نیست، اما متاسفانه به بحث پژوهش در آموزش و پرورش بسیار کم پرداخته می گردد.

وی با بیان اینکه بعضی اساتید تصور درستی از کلاس درس ندارند، این مهم را مسئله ای دیگر در سر راه تفهیم روحیه پرسشگری دانست و گفت: در این حالت، مسائل به عینه درک نخواهد شد.

نوید ادهم آینده پژوهی در آموزش و پرورش را نکته ای مهم ارزیابی کرد و اضافه کرد: متاسفانه به این موضوع توجه نمی گردد. اگر آموزش و پرورش نمی خواهد مثل گذشته باشد باید به فکر پژوهش باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مسئله شناسی را نکته مهم تحقق و عملی شدن یک پژوهش خوب اظهار داشت و گفت: اینکه برای چه تحقیق انجام می گردد مهم است. باید بدانیم پژوهش برای بهبود فرایند تعلیم و تربیت است.

وی گفت: به نظر می رسد در علوم انسانی از تحلیل سیاسی و اجتماعی به تحلیل فرهنگی رسیده ایم. فرهنگ را نمی توان نادیده گرفت و در این میان باید در حوزه فرهنگ آموزش و پرورش بومی گردد.

همچنین مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان اصفهان در این مراسم به وحدت دانشگاه اشاره و یاد و خاطره شهید مفتح را گرامی داشت و گفت: دانشگاه نوپای فرهنگیان پژوهش را رسالت می داند.

شهرام عروف زاد اضافه کرد: به تحقیق و پژوهش احتیاج داریم و این تحقیق باید برای پرورش دانشجو معلمانی قوی باشد.

وی توسعه پژوهش را در نتیجه اهتمام ملی دانست و ابراز امیدواری کرد که کل کشور در این راستا حرکت کند.

هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان با حضور مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در اصفهان برگزار گردید. در این مراسم از پژوهشگران برتر شامل اساتید و دانشجو معلمان تجلیل شد.

تورهای دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 30310

به "واقعی نبودن مسئله پژوهش، چالش اثربخش نبودن پژوهش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعی نبودن مسئله پژوهش، چالش اثربخش نبودن پژوهش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید