نمایشگاه جریان نوین سرامیک در اصفهان گشایش یافت

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان هم زمان با روز جهانی صنایع دستی و در آیین افتتاح نمایشگاه نوین سفال و سرامیک هنرمندان جوان اصفهانی تاکید نمود: خواهان ورود مقوله هنر در مفهوم واقعی خود در نظام آموزشی کشور هستیم.

نمایشگاه جریان نوین سرامیک در اصفهان گشایش یافت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، آئین افتتاح نمایشگاه نوین سفال و سرامیک هنرمندان جوان اصفهانی که در محل موزه هنرهای تزئینی اصفهان با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، جمعی از مدیران اداره کل، همچنین با حضور هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان و هنرآموزان جوان در حوزه هنر سفال و سرامیک سازی برگزار گردید.

در آئین افتتاح این نمایشگاه فریدون الله کمک مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان ضمن تبریک فرا رسیدن روز دنیای صنایع دستی تاکید نمود: امروز در حالی در مهد هنر ایران روز دنیای صنایع دستی را گرامی میداریم که شاهد بروز تحرک، پویایی و خلاقیت میان هنرمندان جوان هستیم که این نکته از یکسو امیدبخش است و از سوی دیگر روزنه های جدید را جهت پیشرفت در قلمرو هنر فراهم می آورد.

او در ادامه سخنانش اضافه کرد: براستی سفال و سفالگری را می توان مادر هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران دانست که در طی هزاره های متمادی در پیوند با سمبل ها و اسطوره های ایرانی نقش بی بدیل در شکل گیری هویت ایرانی ایفا نموده است.

الله کمک توضیح داد: امروز خوشحالیم که حیات این هنر اصیل ایرانی در کشور و به ویژه در استان اصفهان همچنان امتداد یافته بگونه ای که شهرستان شهرضا از توابع استان اصفهان هم اکنون به عنوان شهر ملی سفال در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است، با این وصف امیدواریم این رشته هنری که در فلات مرکزی ایران از پیشینه ائی 6 هزار ساله برخوردار است، در کنار صندلی ملی به صندلیی دنیای نیز دست یابد.

مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: پیشینه هنرهای دستی در شهرهایی همچون کاشان، نطنز، اصفهان و شهرضا در فلات مرکزی ایران نه تنها در پیش از اسلام بلکه حتی در دوران اسلامی امتداد یافته بگونه ایی که بسکمک از هنرمندان این خطه و حتی آثارشان از شهرتی دنیای برخوردارند، روی همین اصل صنایع دستی امروز نیازمند به یک توجه ویژه از سوی همگان است.

او در ادامه سخنانش با اشاره به صندلی صنایع دستی در حوزه های فرهنگ و اقتصاد توضیح داد: بی شک امروز همگان به نقش صنایع دستی در زمینه توسعه مالی واقفند و این در حالی است که در حال حاضر حداقل 70 هزار نفر در حوزه صنایع دستی در سطح استان فعال هستند که این خود نشان دهنده نقش مهم این صنعت در توسعه مالی استان است بنابراین نقش هنر در توسعه مالی استان بر کسی پوشیده نیست، با این وصف نباید نقش این هنر را در سیر تطور فرهنگ و تمدن این سرزمین نادیده انگاشت، به گونه ایی که صنایع دستی حاصل یک تکاپوی تاریخی از سوی نخبگان و هنرمندان این سرزمین بوده و آثار هنری که توسط آنان پدیده آمده نشان دهنده استمرار حیات فرهنگی و تمدنی ایرانیان است، بنابراین هرگونه کوشش در راستای ادامه حیات صنایع دستی، به امتداد حیات هویت اصیل ایرانی می انجامد.

مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان در ادامه به صندلی صنایع دستی نیز اشاره داشت و گفت: با وقوع انقلاب صنعتی در سده هجدهم میلادی، زندگی انسان غربی مکانیزه شد و نتایج دردناک این نگاه تک بعدی به حیات انسانی، وقوع دو جنگ ویرانگر دنیای اول و دوم بود، با این وصف اندیشمندان غربی پس از انتها جنگ دنیای دوم به نقش فرهنگ در ادامه حیات بشری وقوف یافتند و با تاسیس شورای دنیای صنایع دستی، این شورا (ششم نوامبر/20خردادماه) را به عنوان روز دنیای صنایع دستی برگزید تا دنیایان فراموش نکنند دنیا هیچگاه نمی تواند بدون مقولاتی همچون فرهنگ و هنر به حیات خود ادامه دهد. لذا امروز همگی باید کوششی کنیم تا هنر به مفهوم واقعی خود در تمامی ابعاد زندگی ایرانیان به ویژه در نظام آموزشی کشور به صورت جدی وارد گردد تا از این طریق همگی ما به مفهوم واقعی هویت تاریخی خود بهتر از گذشته پی ببریم.

نمایشگاه جریان نوین سرامیک با عنوان سرامیکی با نمایش 40 اثر از هنرمندان سراسر کشور در موزه هنرهای تزئینی اصفهان عصر روز گذشته با تجلیل از هنرمند پیشکسوت هنر سفالگری اسماعیل شیران رسما افتتاح شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 10846

به "نمایشگاه جریان نوین سرامیک در اصفهان گشایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه جریان نوین سرامیک در اصفهان گشایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید