موگرینی: اینستکس عملیاتی شده است

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه با شرکت در یک کنفرانس خبری در وین به اظهار نظر درباره برجام پرداخت.

موگرینی: اینستکس عملیاتی شده است

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خاتمه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: اینستکس عملیاتی شده و تعدادی از کشورهای اروپایی علاقمند به پیوستن به این ساز و کار اقتصادی هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه و در خاتمه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: اینستکس (ساز و کار مبادلات تجاری میان اروپا و ایران) عملیاتی شده و تعدادی از کشورهای اروپایی علاقمند به پیوستن به این ساز و کار اقتصادی هستند. اروپا همزمان برای بازگرداندن ایران به انجام کامل تعهدات ش در برجام کوشش خواهد نمود. بسیاری ازافرادی که مخالف برجام بودند، امروز از ایران می خواهند آن را کاملاً اجرا کند.

موگرینی در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت تحریم های ضدایرانی از سوی کشورهای اروپایی گفت: اگر تخطی جدی در برجام اتفاق بیفتد بعد باید سازوکار رسیدگی فعال گردد؛ اما هیچیک از طرف ها خواهان فعال کردن ساز و کار حل اختلاف در برجام (موسوم به مکانیسم ماشه) نیستند. البته مایل هستیم که ایران کاملاً به برجام متعهد باشد؛ اما آنچه رخ داده می تواند کاملاً قابل بازگشت باشد. وضعیت برجام مناسب نیست، اما هنوز زنده است.

موگرینی در این باره گفت: ما متفق القول بودیم که از یک طرف بکوشیم ابزارهای اجرای ساز و کار اقتصادی اینستکس را شتاب دهیم. هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای غیر اروپایی می توانند از این ساز و کار استفاده نمایند.

فدریکا موگرینی اضافه نمود: هدف ما از ابتدا این بود که اینستکس شامل کشورهای ثالث هم بگردد. اولین داد و ستدهای ایسنتکس به جریان افتاده است؛ اما نمی دانم که آیا در آینده اینستکس شامل نفت هم بگردد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اضافه نمود: تا کنون 10 کشور در اینستکس با ایران مشارکت دارند. البته فعالیت های ما به حد جبران خسارتها پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای نخواهد رسید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 12396

به "موگرینی: اینستکس عملیاتی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موگرینی: اینستکس عملیاتی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید