مالاریا تا سال 2020 در ایران حذف می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه تقریبا دو هفته پیش ایران پیروز به گواهی حذف سرخک شد، گفت: ما در آستانه حذف مالاریا تا سال 2020 هستیم.

مالاریا تا سال 2020 در ایران حذف می گردد

دکتر علیرضا رئیسی، امشب در جشن هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد درحال برگزاری است، مطرح کرد: در ارتباط با دستاوردهای حوزه سلامت در ادوار گذشته باید گفت قدمت طب و افتخار طب در ایران به سال های طولانی بر می شود، بوعلی سینا، رازی و صدها حکیم دیگر در این حوزه بوده اند. اینان فقط در یک علم تبحر نداشتند و چندبعدی بوده اند، این امر باعث می شد این مشاهیر، سرآمد زمان خودشان باشند و در تمام علوم از این مشاهیر یاد می کنیم.

وی اضافه کرد: در این 40 سال اتفاقات بسیار خوبی در کشور ما افتاده است. همه یادشان هست، در همین مشهد و سراسر کشور، بسیاری از این پزشکان هندی بودند و خدمت ارائه می کردند، امروز تعداد پزشکانی که فارغ التحصیل می شوند، آنقدر هست که در سراسر کشور بدون استثنا پزشک داشته باشیم. در حال حاضر، در تمام روستاها و شهرها تقریبا به ازای هر دو هزار و 500 نفر یک پزشک ایرانی در حال ارائه خدمت داریم. تعداد فارغ التحصیلان به تعداد کافی است و همچنان دانشگاه با حدود 9000 دانشجو در حال ارائه خدمات است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حدود 3 دهه پیش از هر هزار تولد زنده، 120 نفر از بین می رفتند، مطرح کرد: حدود 95 نفر از این افراد یک سالگی شان را نمی دیدند و از هر 100 هزار زن باردار بیش از 270 نفر از بین می رفتند.

وی ادامه داد: در بیماری های عفونی، سرخک و. . که شاید آمارها باورکردنی نیست، شیوع ابتلاء درحال حاضر از هر هزار نفر به کمتر از 9 نفر رسیده و این امر مورد تقدیر سازمان جهانی بهداشت است. مرگ مادر باردار از هر هزار به زیر عدد 18 رسیده و مرگ نوزادان زیر یکسال 12 مورد و زیر 5 سال کمتر از عدد 15 است.

رئیسی خاطر نشان کرد: پوشش واکسیناسیون در سراسرکشور حدود 98 درصد است. در هیچ جای کشور جمعیت هزار نفری نداریم که خانه بهداشت نداشته باشد. این امر حاصل کار عزیزانی است که در دانشگاه ها تربیت می شوند. یکی از ویژگی های کشور ما ادغام حوزه آموزش به بهداشت و درمان است که همیشه مورد تقدیر است. متناسب با حوزه خودمان دانشجو تربیت می کنیم و بلافاصله دانشجو به عنوان یک پزشک می تواند کار عملی دقیق انجام دهد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه تقریبا دو هفته پیش ایران پیروز به گواهی حذف سرخک شد، اظهار کرد: این گواهی در حالی است که در 6 ماهه اول سال 2019، بیش از 650 هزار نفر در اروپا و آمریکا مبتلا به سرخک شدند. مشهد و شرق کشور در همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان است که بالاترین آمار سل و مالاریا در جهان را دارد و ما در آستانه حذف مالاریا تا سال 2020 هستیم که این امر نتیجه تربیت این دانشجویان و اساتید است که باعث ارتقاء سلامت در سطح کشور شده است.

وی ادامه داد: میانگین بیماری سل 144 مورد در هر 100 هزار نفر است که بهترین کشور منطقه در بین کشورهای همسایه ترکیه است که 67 مورد سل در هر 100 هزار نفر دارد. در پاکستان 270 نفر و در افعانستان 187 نفر از هر 100 هزار نفر دچار بیماری سل هستند. این آمار در کشور ما 12 نفر در 100 هزار نفر است.

رئیسی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 120 هزار مرگ به دلیل مالاریا در سه دهه پیش اتفاق می افتاد، مطرح کرد: این آمار در حالیست که در چهار سال گذشته هیچ انتقال محلی مالاریا نداشته ایم. با این دستاوردها در عمل، پژوهش و فناوری، دانشگاه های کشور به سند چشم اندازی که مصوب شده رسیده اند و در منطقه رتبه یک را داریم. این افتخار بسیار بزرگ است و امیدواریم ضمن نگاه به قدمت و تمدن خودمان به آن افتخار کنیم و غافل نشویم.

وی توضیح داد: از دانشگاهی که هفتاد سالگی خودش را می گذراند، انتظارات زیادی داریم. فقط ارتقاء کیفیت کافی نیست و احتیاج به جهش داریم و جهش احتیاج به خلاقیت دارد. امیدواریم با این توانی که در این دانشگاه وجود دارد، بتوانیم پیروز باشیم.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 28529

به "مالاریا تا سال 2020 در ایران حذف می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالاریا تا سال 2020 در ایران حذف می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید