فناوری ذهن خوانی در حال تکمیل است اما قوانین حفاظت از حقوق نورولوژیک انسانها کامل نیستند

به گزارش مهسان بلاگ، جورج اورول نویسنده سرشناس در کتاب 1984 خود می نویسد: هیچ چیز به شما تعلق ندارد به جز چند سانتی متر مکعب در داخل جمجمه شما. این نقل قول که در سال 1949 منتشر شده و هنوز از محبوب ترین نقل قولهای کتاب وی است، این روزها متزلزل شده است، چرا که به نظر می رسد حتی محتویات مغز شما نیز در آستانه افشا هستند.

فناوری ذهن خوانی در حال تکمیل است اما قوانین حفاظت از حقوق نورولوژیک انسانها کامل نیستند

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از وکس،طی چند هفته گذشته ، فیس بوک به رهبری مارک زاکربرگ و شرکت نورالینک به رهبری ایلان ماسک، اعلام کردند که در حال ساختن یک فناوری برای خواندن ذهن شما هستند آن هم به معنای واقعی کلمه.

از یک سو، شرکت مارک زاکربرگ در حال تأمین بودجه تحقیقاتی در مورد رابط های مغزی و رایانه ای است که می تواند افکار خود را به طور مستقیم از نورون های شما جمع کند و آنها را به کلمات ترجمه کند. محققان می گویند که قبلاً الگوریتمی ساخته اند که می تواند کلمات ناشی از فعالیت مغز را در زمان واقعی رمزگشایی کند. از سوی دیگر شرکت ماسک موضوعات انعطاف پذیر را ایجاد کرده است که می توانند در مغز کاشته شوند و روزی به شما اجازه دهند فقط با افکار خود کنترل گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود را به دست بگیرید. ماسک می خواهد آزمایشهای خود را تا خاتمه سال آینده تکمیل کند.

شرکت های دیگری مانند Kernel ، Emotiv و Neurosky نیز در زمینه فناوری مغز فعالیت می کنند. آنها می گویند که این فعالیت ها را برای اهداف اخلاقی می سازند ، مانند کمک به افرادی که فلج هستند و با این تکنولوژی می توانند وسایل خود را کنترل کنند.این ممکن است مثل داستان های علمی به نظر برسد ، اما از قبل شروع به تغییر زندگی افراد کرده است. در طول دوازده سال گذشته ، تعدادی از بیماران فلج شده ایمپلنت مغزی دریافت کرده اند که به آنها امکان می دهد مکان نمای کامپیوتر را حرکت دهند یا بازوهای روباتیک را کنترل کنند. ایمپلنت هایی که می توانند افکار را بخوانند و هنوز سالها از تجاری سازی فاصله دارند ، اما تحقیقات در این زمینه سریعتر از آن است که بیشتر مردم متوجه شوند.

مغز شما؛ مرز نهایی حریم خصوصی

برخی از متخصصان علوم اعصاب معتقدند که احتمال سوءاستفاده از این فناوری ها به حدی است که برای محافظت از خودمان به قوانین جدید حقوق بشر نیاز داریم. این فناوری ها این توانایی را دارند که با حقوق اساسی تداخل داشته باشند ، حتی ممکن است متوجه نشویم حمله این فناوری ها از کجا شروع می شود و قوانین فعلی ما برای رسیدگی به این موضوع مجهز نیستند.

حقوق جدیدی که ممکن است لازم باشد در قانون تصریح شوند

در حال حاضر چندین کشور در مورد چگونگی برخورد با نرونهای عصبی می اندیشند. در شیلی ، دو لایحه که محافظت از داده های مغز را به عنوان یک حقوق بشر تبدیل می کند ، در ماه نوامبر برای رای گیری به مجلس می آیند . این قوانین بخش حمایت از دانشمندان علوم اعصاب است. در اروپا انتظار می رود OECD امسال مجموعه جدیدی از اصول را برای تنظیم استفاده از داده های مغز منتشر کند.

یکی از اصلی ترین افرادی که به دنبال این حقوق بشر جدید است ، روانشناس مشهور مارچلو ایکنا است که محقق ETH زوریخ؛ یکی از برترین دانشگاه های علوم و فناوری اروپا است. در سال 2017 ، وی مقاله ای را منتشر کرد که چهار حقوق خاص برای عصر فناوری عصبی را تصور می کرد که معتقد است ما باید قانون را بر اساس این 4 اصل تصحیح کنیم.

وی در این خصوص می گوید:من از تجارت داده های مغز در بازار مصرف بسیار نگران هستم و در مورد آینده ای دور از ذهن صحبت نمی کنم. ما در حال حاضر دارای نوروتکنولوژی مصرف کننده هستیم و افرادی که داده های مغزی خود را برای خدمات شرکت های خصوصی معامله می کنند کم نیستند. من وسوسه می شوم که آن را نوروکاپیتالالیسم بنامم. اما این حقوق شامل چه مواردی است؟

-حق آزادی شناختی

شما باید این حق را داشته باشید که آزادانه تصمیم بگیرید که می خواهید از یک فناوری عصبی مشخص استفاده کنید یا از آن امتناع کنید.

در چین ، دولت در حال استخراج داده هایی از مغز برخی کارکنان است تا با پوشیدن کلاه هایی که امواج مغزی آنها را برای افسردگی ، اضطراب ، خشم یا خستگی اسکن می کند. ایکنا در این خصوص می گوید: اگر کارفرمای شما بخواهد شما یک هدست EEG داشته باشید تا سطح توجه شما را تحت نظر داشته باشد ، این ممکن است به عنوان یک نقض اصل آزادی شناختی شناخته شود.زیرا حتی اگر به شما گفته شود پوشیدن دستگاه اختکمک است ، شما احتمالاً فشار ضمنی را برای انجام این کار احساس خواهید کرد زیرا نمی خواهید با ضرر رقابت روبرو شوید. ارتش آمریکا نیز در حال جستجوی فناوری های عصبی است تا سربازان را برای انجام وظیفه آماده تر کند و ممکن است سربازان تحت فشار قرار بگیرند که مداخلات را بپذیرند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تحقیقات نظامی با بودجه های بالا اجرا شده است تا ببینیم آیا می توانیم کاهش در سطح توجه را کنترل کنیم یا خیر

-حق حریم خصوصی ذهنی

شما باید این حق را داشته باشید که داده های مغز خود را مخفی کنید یا آن را به صورت عمومی به اشتراک بگذارید. ایکنا تأکید کرد که فناوری عصبی پیامدهای عظیمی در اجرای قانون و نظارت دولت دارد. وی گفت: اگر دستگاه های خواندن مغز توانایی خواندن مطالب مخفی افکار را داشته باشند در سال های آینده دولت ها علاقه مند به استفاده از این فناوری برای بازپرسی ها و تحقیقات خواهند بود.

بر این اساس حق سکوت کردن معنایی ندارد و مقامات بدون رضایت شما از استراق سمع و بررسی وضعیت روانی شما استفاده می کنند.این سناریویی است که یادآور فیلم علمی تخیلی است اما به زودی واقعی می شود.

-حق یکپارچگی ذهنی

شما باید این حق را داشته باشید که از لحاظ روانشناسی، جسمی یا روانی آسیب نبینید. سیستم های مبتنی بر یادداشت برداری از ذهن شما می توانند اشکال جدیدی از شستشوی مغز را ایجاد کنند، از لحاظ تئوریک این موضوع به همه افراد امکان کنترل ذهن ما را می دهد: مقامات افراطی که می خواهند مردم را تحت تاثیر قرار دهند ، رژیم های سیاسی که می خواهند مخالفان را از بین ببرند ، گروه های تروریستی که به دنبال جذب نیروی جدید هستند و ...

از این گذشته ، فیس بوک و نورالینک در برابر هک آسیب پذیر هستند. چه اتفاقی می افتد اگر از یکی از آنها استفاده کنید و یک بازیگر مخرب سیگنال بلوتوث را متوقف کرده و ولتاژ جریانی را که به مغز شما می رود افزایش یا کاهش دهد؟

-حق تداوم روانشناختی

شما باید این حق را داشته باشید که در برابر تغییرات از خود محافظت کنید. درواقع ممکن است استفاده از برخی از این سیستم ها باعث شود به لحاظ روانی تغییراتی غیرقابل باور را تجربه کنید. یکی دیگر از تهدیدات این سیستم ها از بین رفتن پیوستگی روانشناختی ناشی از زمینه های نوین بازار خرید و فروش عصبی است ، در جایی که تبلیغ کنندگان می توانند بفهمند که مغز چگونه تصمیمات خرید را می گیرد و چگونه می توان آن تصمیمات را گول زد. بنابراین مداخلات عصبی غیر تهاجمی حتی بدون اطلاع ما ممکن است اتفاق بیفتد.

سازمان های مدافع مصرف کننده نگرانی در مورد بازاریابی عصبی را افزایش داده اند. جف چستر ، مدیر اجرایی مرکز دموکراسی دیجیتال ، گفت که تبلیغات بزرگسالان باید تنظیم شود . بر این اساس شاید اغراق نباشد اگر بگوییم: داده های مغزی پناه نهایی به حریم خصوصی است

*رویا پاک سرشت

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: انتخاب
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 17096

به "فناوری ذهن خوانی در حال تکمیل است اما قوانین حفاظت از حقوق نورولوژیک انسانها کامل نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری ذهن خوانی در حال تکمیل است اما قوانین حفاظت از حقوق نورولوژیک انسانها کامل نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید