ظهره وند: امارات و عربستان امنیت را در دستان غرب و آمریکا جستجو می کنند، امنیت منطقه باید توسط کشورهای حاضر در آن تامین شود

به گزارش مهسان بلاگ، سفیر سابق ایران در ایتالیا در خصوص مواضع ضدایرانی وزیرخارجه امارات گفت: عربستان و امارات در منطقه غرب آسیا هستند، اما امنیت خود را در کیلومتر ها دورتر و در دستان آمریکا می بینند و از این رو از خودشان اراده مستقل و روشنی ندارند.

ظهره وند: امارات و عربستان امنیت را در دستان غرب و آمریکا جستجو می کنند، امنیت منطقه باید توسط کشورهای حاضر در آن تامین شود

ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در خصوص اظهارات خصمانه وزیر خارجه امارات علیه ایران با موضوع بحران دانستن موشک های بالستیک ایران برای منطقه گفت: مسئله این است که اماراتی ها مانند سعودی ها امنیت منطقه و امنیت خودشان را در چارچوب روابط با آمریکا و ملاحظات امنیتی آمریکا می دانند.

وی با اشاره به اینکه از این منظر و به دلیل برون زا تعریف شدن امنیت در منطقه آنچه را طرف غربی و آمریکایی امنیت بداند در نظر آن ها نیز تعریف امنیت خواهد بود، گفت: این کشور ها در منطقه غرب آسیا هستند اما امنیت خود را در کیلومتر ها دورتر و در دستان آمریکا می بینند و از این رو از خودشان اراده مستقل و روشنی ندارند.

ظهره وند با بیان اینکه کشوری مثل جمهوری اسلامی امنیت خود را درون زا تعریف می کند و به آن پایبند است، گفت: در ایران ترتیبات امنیتی معنی دیگری پیدا می کند در حالی که امنیت عربستان و امارات سفارش داده شده از بیرون منطقه تامین می شود و خودشان نقشی در تولید این امنیت ندارند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان اضافه کرد: براین اساس کشور های مرتجع منطقه در تعاملات امنیتی خود، مترصد آن هستند که ببینند طرف بیرونی چه نقشه راهی برای آن ها ترسیم می کند.

وی با اشاره به محور اصلی صحبت های قرقاش وزیر خارجه امارات یعنی مسئله موشکی ایران گفت: آن ها از دستاورد موشکی ایران تحت عنوان بحرانِ موشک های بالستیک یاد می کنند که برگرفته از نوع نگاه آن ها به تامین امنیت منطقه است.

ظهره وند ادامه داد: هر کشوری سامانه دفاعی مختص به خود را دارد که براساس ملاحظات لازم عمل می کند این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره عنوان کرده امنیت منطقه باید از طریق کشور های منطقه و با تعاملات منطقه ای تامین شود.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان با اشاره به تهدیدات بیرونی منطقه خاطر نشان کرد: این تهدیدات باید به صورت دسته جمعی رفع شود و در شرایط فعلی خلائی در این ارتباط وجود دارد که جمهوری اسلامی در حال پر کردن این خلاء و ایفای نقش منطقه ای و مستقل خود در برابر تهدیدات داخلی و بیرونی از منطقه است.

وی شرح داد: اساسا کشور های مرتجع منطقه مسائل منطقه را از زاویه دید قیم خود می بینند و در خصوص تحلیل مسائل منطقه آنچه آمریکا و متحدین آن ها در ناتو تعریف می کنند برای آن ها موضوع تصمیم گیری محسوب می شود.

ظهره وند در سرانجام با تاکید براینکه اساسا پایه های نظام سیاسی امارات و عربستان وابسته به ملاحظات و کمک های خارجی است گفت: وقتی وزیر خارجه امارات حرفی در خصوص امنیت منطقه می زند باید تصور کرد پمپئو و مکرون حرفی می زنند و آن ها نگران منطقه هستند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 27555

به "ظهره وند: امارات و عربستان امنیت را در دستان غرب و آمریکا جستجو می کنند، امنیت منطقه باید توسط کشورهای حاضر در آن تامین شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظهره وند: امارات و عربستان امنیت را در دستان غرب و آمریکا جستجو می کنند، امنیت منطقه باید توسط کشورهای حاضر در آن تامین شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید