زنگ خطر برای صنعت فارس

به گزارش مهسان بلاگ، علی پیرزاده- شیراز- خبرنگار:صنعت فارس روزگار ملال آوری را می گذراند. درست است که طی سال های اخیر چند کارخانه بزرگ در فارس به بهره برداری رسیده است

زنگ خطر برای صنعت فارس

و مسئولان بارها از اشتغال زایی این کارخانه ها و یا کارگاه های فراوریی گفته اند، اما اگر پای حرف های صنعتگران به خصوص آنهایی که در این عرصه سال ها استخوان خرد نموده اند بنشینید، متوجه خواهید شد که در سال های اخیر صنعت این استان پهناور دستخوش چه مسائلی شده است. روزگاری فارس یکی از قطب های صنعتی ایران به شمار می رفت و نان و آسایش قشر وسیعی از خانواده کارگران زحمتکش با چرخش دستگاه ها تامین می شد. حالا کارخانه های فارس یکی پس از دیگری به مرز ورشکستگی و تعطیلی می رسند و سرمایه داران ثروت خود را به جای بخش فراوری به بانک ها می سپارند و سودهای بانکی کلان می گیرند.

  • مسائل صنعت فارس

یکی از صنعتگران برجسته و پیش کسوت فارس در خصوص آینده صنعت استان هشدار می دهد و می گوید: صنعتگران استان به دلایل گوناگون با مسائل بزرگی دست و پنجه نرم می نمایند، اما از آنجا که به دیار خود تعصب دارند و از طرفی، نان کارمندان و کارگران دیگر را تامین می نمایند در این عرصه مانده اند. قاسم ابوقداره که اعتقاد دارد حمایت از فراورینمایندگان و صنعتگران مانع از آسیب های اجتماعی می گردد، می افزاید: چراغ هر کارخانه ای که خاموش می گردد یک زنگ خطر به صدا درمی آید و باید منتظر عواقب آن بود.

وی که بیکاری و فقر را زمینه ساز جرم می داند، به سابقه و صندلی درخشان فارس در عرصه صنعت اشاره و اضافه می نماید: افزایش سود سپرده های بانکی یکی از چالش های مهم فراوری به شمار می رود و باید برای برطرف آن چاره جویی کرد. ابوقداره ادامه می دهد: بانک ها برای جذب سپرده بانکی، نرخ سود را افزایش می دهند و در نتیجه، سپرده گذاران از ورود به چرخه فراوری خودداری می نمایند.

وی کاهش سود سپرده ها را در رونق صنعت موثر می داند و می گوید: تصمیم گیری های سیاسی بر وضعیت مالی ایران تاثیر مستقیم گذاشته است و اگر راهکاری تعریف نگردد، همچنان شاهد رشد تورم و آمار بیکاری خواهیم بود. ابوقداره با اشاره به این که جابه جایی مدیران استان در کوتاه مدت نیز یکی دیگر مسائل صنعت فارس است ادامه می دهد: انتخاب و انتصاب مدیران بومی و به کار دریافت کارشناسان باتجربه می تواند در خروج صنعت فارس از رکود نقش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

  • تقویت زیرساخت ها و برطرف مسائل

یکی دیگر از صنعتگران استان که عضو هیات امنای شهرک صنعتی بزرگ فارس نیز هست معتقد است: در صنعت، مدیریت شایسته حرف اول و آخر را می زند و فارس در این بخش فاقد کارشناسان متبحر است و این ضعف صنعت استان دچار مسائل اساسی نموده. علیرضا عرب غنی با اشاره به این که بسیاری از سرمایه گذاران بدون شناخت الفبای صنعت وارد این حوزه شده اند می افزاید: این افراد هم موجب ضرر و زیان خود و هم باعث هدر رفتن سرمایه های کشور شده اند، در حالی که اگر کارشناس صنعتی داشتیم، قبل از ورود هر سرمایه گذار شرایط سرمایه گذاری آنالیز و از نظر مالی طرح سودآوری در نظر گرفته می شد.

وی که باور دارد قبل از ایجاد صنعت باید زیرساخت های آن را به صورت اصولی و اساسی فراهم کرد ادامه می دهد: صنعتگران باید در مقابل پرداخت مالیات خدمات دریافت نمایند، اما وقتی در قبال پرداخت مالیات هیچ گونه حمایتی نمی گردد و افراد سودجو بدون پرداخت مالیات و سایر هزینه ها اقدام به فراوری محصولات زیرپله ای بدون کیفیت اما با قیمت کمتر می نمایند، سرمایه گذاران رغبتی به پرداخت مالیات ندارند.

عرب غنی سود حاصل از منابع بانکی را بسیار زیاد و غیرمنصفانه می داند و می گوید: این میزان بهره بانکی آخرین نفس های صنعت را هم می گیرد و موجب تعطیلی و ورشکستگی می گردد. وی با اشاره به این که صنعت تنها بخش اشتغال زا و فراورینماینده ثروت برای فارس به شمار می رود اضافه می نماید: وقتی فراوری با مشکل روبرو می گردد، تحمیل هزینه های مضاعف بر فراورینماینده موجب تعطیلی کارخانه ها می گردد.

عرب غنی مشکل صنعت فارس را ریشه ای می بیند و می گوید: نیروی انسانی از دوران ابتدایی و یا دوران متوسطه به صورت تخصصی آموزش نمی بیند و در نتیجه، حتی افراد تحصیل نموده با مدرک تحصیلی مهندسی شرایط و مهارت کار کردن در عرصه صنعت را ندارند. وی با اشاره به مزایای صنعتی فارس اضافه می نماید: نیروی انسانی ماهر، منابع غنی، موقعیت خاص جغرافیای و نزدیکی به خلیج فارس و منطقه پارسیان شرایط رشد و توسعه صنعت را مهیا نموده است و اگر این ظرفیت ها شناسایی شوند، می توان به آینده صنعت استان امیدوار بود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 10851

به "زنگ خطر برای صنعت فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ خطر برای صنعت فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید