روسیه درباره افزایش تنش ها در دریای سیاه به ناتو هشدار داد

به گزارش مهسان بلاگ، معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به رزمایش قریب الوقوع ناتو در دریای سیاه گفت از این اقدام شگفت زده نشدیم.

روسیه درباره افزایش تنش ها در دریای سیاه به ناتو هشدار داد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پس از آن که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از طرح هایی این سازمان برای افزایش حضور نظامی در دریای سیاه پرده برداشت، روسیه این تحرکات را محکوم نموده و آن ها را عامل افزایش تنش در این منطقه دانست.

به نوشته روزنامه دیلی اکسپرس، الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه، در آستانه ورود چند ناوجنگی ناتو به دریای سیاه برای انجام رزمایش، به خبرگزاری تاس گفت: [از این کار] شگفت زده نشدیم، مدت ها بود که [اعضای ناتو] می گفتند قصد دارند جایگاهشان را در دریای سیاه محکم نمایند. درباره تقویت ارتش و نیروهای دریایی کشورهای عضو ناتو صحبت می کنیم، نخست و مهم تر از همه، بلغارستان و رومانی، به علاوه کشورهای غیرساحلی که اغلب وارد دریای سیاه می شوند.

وی اضافه کرد: در مورد مسائل نظامی، ما قویا به مفاد کنوانسیون مونترو پایبند خواهیم بود که به مدت ده ها سال عنصری کلیدی در ساختار امنیتی منطقه است.

گروشکو گفت این کنوانسیون که در سال 1936 امضا شد به ترکیه این اجازه را می دهد که در تنگه های تحت حاکمیت ترکیه که دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل می نماید کنترل داشته باشد و این کنوانسیون منحصر به فرد است زیرا مسائل نظامی و دریایی را پوشش می دهد.

با افزایش تنش بین اوکراین و روسیه یک کشتی جنگی روسی در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، سه کشتی اوکراینی را مورد محاصره قرار داد و 24 ملوان اوکراینی را دستگیر کرد. استولتنبرگ روز پنجشنبه در بروکسل پایتخت بلژیک با اشاره به این بحران گفت: به دنبال این هستیم که آیا می توانیم حضورمان در دریای سیاه را در آینده نزدیک افزایش دهیم. در چند روز آینده، کشتی های ناتو برای شرکت در یک رزمایش وارد دریای سیاه خواهند شد. وی اضافه کرد: تمام این اقدامات برای حمایت از اوکراین است.

این سخنان استولتنبرگ دو روز پس از آن گفته شد که وی مدعی برنامه ریزی برای جهانی بدون معاهده INF شد. پیمان INF بین میخاییل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 1987 امضا شد تا از رقابت گسترش تسلیحات اتمی بین این دو کشور جلوگیری کند.

م

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5585

به "روسیه درباره افزایش تنش ها در دریای سیاه به ناتو هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه درباره افزایش تنش ها در دریای سیاه به ناتو هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید