دو گورستان متعلق به دوره ساسانی در سبزوار کشف شد

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد عبد الله زاده ثانی با بیان این مطلب اضافه نمود: قدمت گورستان های کشف شده حدود هزار و 800 تا دو هزار سال قبل است و مربوط به زمانی است که مردم منطقه به آئین زرتشتی اعتقاد داشته اند.

دو گورستان متعلق به دوره ساسانی در سبزوار کشف شد

او ادامه داد: با وجود آتشکده آذر برزین مهر در شهرستان داورزن به عنوان یکی از سه آتشکده بزرگ ایران و رواج آئین زرتشت در گذشته این سامان، کشف این گورستانها در محدوده شهرستان سبزوار دور از انتظار نیست.

این باستان شناس میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: درآئین زرتشتی خاک، عنصری مقدس به شمار می آید لذا در گذشته زرتشتیان بدنهای مردگان خود را در محلهایی به نام برج خاموشان می گذاشتند تا گوشت آنها از بین برود یا لاشخورها و پرندگان گوشت اجساد را بخورند و پس از بین رفتن گوشت اجساد، استخوانها را به استخوان دانها منتقل می کردند تا از آلوده شدن عنصر خاک جلوگیری گردد.

عبد الله زاده ثانی اضافه کرد: مشاهده شیوه های تدفینی به روش استخوان دان یکی دیگر از نشانه های رواج باورهای زرتشتی در منطقه ششتمد سبزوار است.

او ادامه داد: دو صخره مرجانی از نوع فسیل شده هم در بخش ششتمد سبزوار شناسایی شده است که قدمت آنها حدود دوران سوم زمین شناسی اعلام شده است.

شهرستان سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد از شهرهای تاریخی و بزرگ خراسان رضوی است که با 950 اثر تاریخی و فرهنگی ظرفیت قابل توجه درعرصه گردشگری دارد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5786

به "دو گورستان متعلق به دوره ساسانی در سبزوار کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو گورستان متعلق به دوره ساسانی در سبزوار کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید