دو کتاب حوزه موسیقی در خرم آباد رونمایی شد

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، در لرستان، عصر چهارشنبه 28 مهر ماه در آیین اختتامیه جشنواره کمانچه نوازان لرستان با حضور مدی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان، معاون هنری و سینمایی اداره کل و استادان برجسته موسیقی لرستان و هنرمندان این حوزه از دو کتاب حوزه موسیقی لرستان رونمایی شد.

دو کتاب حوزه موسیقی در خرم آباد رونمایی شد

70 ترانه لکی و لری خرم آبادی در قطع رحلی با 88 صفحه کمانچه نوازای ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی خان برومند در قطع رحلی با 256 صفحه به همراه فایل صوتی، کتاب های رونمایی شده در این مراسم بودند که به وسیله انتشارات هاویر خرم آباد به بازار نشر عرضه شده اند.

حجت اله ندری در مورد اثر کمانچه نوازان خود گفت: ردیف سرچشمه موسیقی ایرانی است. یاد گرفتنِ ردیف شرطِ اول آموزش موسیقیِ ملی است. در گذشته آموزش به طور حضوری و از استاد به شاگرد انجام می گرفت؛ اما امروزه هنرجویان می توانند علاوه بر حضور در کلاس و استفاده از تجربیات استاد با مطالعه نت نوشته های موجود ردیف گوشه ها را راحت تر به خاطر بسپارند.

وی اضافه کرد: ردیف موسیقی ایرانی از چند دهه قبل به وسیله موسیقی دان های طراز اول کشورمان نوشته شده است؛ اما بیشترین توجه را به تکنیک سازهای مضرابی داشته اند، در این راستا با توجه به علاقه مند شدن تعداد زیادی از جوانان و بچه ها کشورمان به کمانچه نوازی برای یاری به این عزیزان مجموعه حاضر را با استفاده از تجربیات خود و طی چندین سال شاگردی استاد بزرگوارم آقای درویش رضاخان منظمی و گوش دادن به آثار صوتی شادروان نورعلی خان برومند و استاد علی زاده تهیه و چاپ نموده ام.

علی اکبر شکارچی از استادان بنام موسیقی لرستان و از داوران جشنواره کمانچه نوازان لرستان که خود نیز در حوزه موسیقی چندین کتاب را به رشته تحریر درآورده پیغامی را به ناشر کتاب های 70 ترانه لکی و لری خرم آبادی و کمانچه نوازان (ردیف میرزا عبداله) در مورد کتاب های منتشر شده در این جشنواره ارائه داد که متن پیغام بدین توضیح است:

صمیمانه به همت والای پژوهشگر و نویسنده این دو کتاب درود می فرستم و به ایشان با مهر فراوان تبریک می گویم و دستان او را به گرمی می فشارم.

بسیار خوشحالم که هنوز در این سرزمین انسان هایی کوششگر با این حد از توانایی رو به افزون هستند، آنانکه چنین کار عظیمی را به انتها رسانده اند می دانند که چقدر زحمت جانکاه به همراه دارد؛ ولی کار با عشق زندگی را روشنایی می بخشد و جان را با طراوت می نماید. امیدوارم کوشش این هنرمند ارجمند با اقبال عمومی روبرو گردد و به دانش و فهم موسیقی محلی و موسیقی دستگاهی ایران بیافزاید.

گفتنی است در این مراسم از نویسنده این کتاب ها تقدیر به عمل آمد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 99260

به "دو کتاب حوزه موسیقی در خرم آباد رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو کتاب حوزه موسیقی در خرم آباد رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید