دانشگاه علمی کاربردی در مرحله ریل گذاری است، فروش ایده های دانشجویی به صنعتگران در هر استارت آپ

به گزارش مهسان بلاگ، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی و کاربردی گفت: رسالت این دانشگاه کیفیت بخشی و ماموریت گرایی در سال تحصیلی جدید است، البته برای پیشرفت علمی و مهارتی کردن دانشجویان در مرحله ریل گذاری هستیم.

دانشگاه علمی کاربردی در مرحله ریل گذاری است، فروش ایده های دانشجویی به صنعتگران در هر استارت آپ

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزای فارس، حجت عابدی اصل - تعلیم و تربیت یکی از مهم ترین بخش های هر کشور محسوب می گردد چرا که پایه و اساس و حتی پیشرفت در حوزه های نظامی، مالی ، فرهنگی ، اجتماعی و بسیاری دیگر مبتنی بر کارکرد آموزش عالی است. کشور ایران طی سال های اخیر با تغییرات در سیستم آموزشی و تربیتی و همچنین پیشرفت هایی در حوزه فناوری های نوین توانسته به رتبه 16 در فراوری علم برسد اما برای ارتقاء این امتیاز باید فعالیت و تلاش خود را در دستاوردهای علمی چند برابر کند.

در حال حاضر تعداد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کشور بیش از 2 هزار 276 مرکز است که 119 دانشگاه و مرکز دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 44 دانشگاه و دانشکده مستقل وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که فعالیت همه آنها باعث رشد علمی و پژوهشی در سطح کشور و دنیا می گردد، از طرفی باید بگویم یکی از دانشگاه هایی که در تربیت نیروی متخصص مهارتی برای پیشرفت حوزه صنعت فعالیت می نماید دانشگاه علمی و کاربردی است.

دانشگاه جامع علمی کاربردی نزدیک به 27 سال است با رسالتی متفاوت از دیگر دانشگاه های کشور از فعالیتش می گذرد هدف و رسالت این دانشگاه تربیت دانشجویانی مهارتی و کارآفرین است که بتوانند بعد از فارغ التحصیلی خود اشتغال بوده و در رشته مورد علاقه ای که خواندند کسب و کار مناسبی را راه اندازی نمایند در این جهت دانشگاه از کیفی گرایی فاصله گرفته و به سمت کمیت گرایی حرکت کرد اما برگشتن بر روی ریل اصلی و رسیدن به صندلی واقعی از اقداماتی است که توسط معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی در حال اجرا است که در این رابطه فعالیت های خوبی اجرا شده است.

برای آشنایی با فعالیت های این دانشگاه که در سال رونق فراوری گام های خوبی برداشته است از مهدخت بروجردی علوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی دعوت کردیم تا ساعتی را در خبرنگاران مهمان ما باشد تا در محیط خبری اطلاعات و اخبار مرتبط با فعالیت های دانشگاه را از او بپرسیم.

آنچه در گفت وگوی ما با بروجردی علوی می خوانید:

هدف اصلی دانشگاه کاربردی کردن علم است

دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که حدود 600 ساعت کار عملی دارد

تهیه و انتشار 23 عنوان کتاب گام مهمی در حوزه آموزش و پیشرفت علمی

فعالیت علمی و کاربردی بدون پژوهش دچار ضعف است

فراوری متنوع محصولات از یک محصول داخلی

در هر رویداد استارت آپی 700 ایده دانشجویی به صنعتگران و صنایع فراوریی به فروش می رسد

تنها راه رونق اقتصاد کشور استفاده از پتانسیل داخلی است

اگر از ایده ها و خلاقیت قشر جوان کشور استفاده گردد، نتیجه آن برد ـ برد است

هدف اصلی دانشگاه، کاربردی کردن علم است

فارس: وضعیت دانشگاه علمی کاربردی در حوزه پژوهش چگونه است؟

بروجردی علوی: در حال حاضر 27 سال از عمر دانشگاه علمی کاربردی می گذرد که طی این مدت به خصوص در سال های اخیر این دانشگاه از نظر کیفیت رشد ننموده و از آن غفلت نموده است و بیشتر به سمت کمیت گرایی حرکت نموده است در واقع می توان گفت دانشگاه از هدف اصلی اش که کاربردی کردن علم است خارج شده و باید هرچه سریع تر به وظیفه ذاتی و اصلی خود بازگردد.

فارس: چرا دانشگاه از نظر کیفیت رشد ننموده است؟

بروجردی علوی: باید در این رابطه بگویم که رسالت این دانشگاه در ریل گذاری جهت حرکت خود درست بوده است، اما در فعالیت هایش از آن غفلت نموده و از ریل خارج شده است که باید با اقدامات جهادی و پشتیبانی علمی جهت حرکت این دانشگاه را به ریل اصلی برگردانیم که این اتفاق در حال اجرا است.

فارس: رسالت اصلی دانشگاه علمی کاربردی چیست؟

بروجردی علوی: مأموریت گرایی و کیفیت بخشی 2 رسالت اصلی دانشگاه علمی کاربردی محسوب می گردد که در مقوله ماموریت گرایی این دانشگاه بر اساس ماموریتی که برای او تعریف شده بود، مجوز فعالیت گرفت، اما متاسفانه در طول زمان از ماموریت خود فاصله گرفت، اما در مقوله کیفیت بخشی باید بگویم دانشگاه باید هم در جهت علم حرکت کند و هم کاربردی باشد، به طوری که در حال حاضر بسیاری از مراکز برای دریافت رشته تحصیلی باید محیط کار داشته باشد که در غیر این صورت اجازه تاسیس رشته به آنها داده نمی گردد.

تنها دانشگاهی هستیم که حدود 600 ساعت کار عملی داریم

فارس: آیا دانشگاه ماموریتی را هم برای خودش ترسیم نموده است؟

بروجردی علوی: بله، دانشگاه علمی کاربردی دارای 5 ماموریت برای مراکز تحت پوشش خود است که این ماموریت ها در حوزه های کشاورزی، مدیریت، خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر و صنعت است درواقع همه این رشته ها باید به صورت کاربردی و علمی به آن پرداخته گردد، البته باید به این نکته اشاره کنم ما تنها دانشگاهی هستیم حدود 600 ساعت کار عملی داریم که نتیجه آن در زمان فارغ التحصیلی دانشجویان معین می گردد.

فارس: این همه ساعت کار عملی چه نتیجه ای دارد؟

بروجردی علوی: یکی از ویژگی های این دانشگاه آن است که دانشجویان آن در هر مقطعی تحصیل نموده باشند می توانند با توجه به مهارت و تخصصی که دارند به راحتی وارد بازار کار شوند و نه تنها کارآفرین بوده بلکه برای بسیاری از جوانان نیز فراوری اشتغال خواهد نمود، درواقع این دانشگاه با فعال کردن کارگاه ها و آزمایشگاه ها در رشته های مختلف توانمندی و تخصص دانشجویان را تبدیل به تخصص می نمایند که در سرانجام تحصیلات آنها می توانند به عنوان یک نیروی علمی متخصص وارد جامعه شوند، از طرفی می توان گفت این دانشگاه در تربیت دانشجویان کاربردی و همچنین تامین نیروی انسانی مورداحتیاج کشور نقش بسیار زیادی را ایفا می نماید.

فارس: اساتید این دانشگاه قبل از تدریس مورد ارزیابی قرار می گیرند؟

بروجردی اضافه نمود: بله، مدرسان این دانشگاه مورد ارزیابی قرار می گیرند برای کیفی سازی اساتید نیز آزمون یکپارچه برگزار می گردد که در این رابطه 600 مرکز علمی کاربردی که وابسته به سازمان های دولتی بودند و از نظر کیفی شرایط مناسبی نداشتند تعطیل شدند که این کار برای کیفی سازی دانشگاه و حرکت به سوی منویات مقام معظم رهبری در سبک سازی بدنه دولت اجرا شده است، درواقع ما با افزایش کیفیت آموزشی در دانشگاه به دنبال تربیت نیروهایی هستیم که در بدنه جامعه ورود پیدا نموده و بخشی از مسائل کشور را رفع کند.

تهیه و انتشار 23 عنوان کتاب گام مهمی در حوزه آموزش و پیشرفت علمی

فارس: در زمینه بالا بردن کیفیت آموزش چه اقداماتی انجام داده اید؟

بروجردی علوی: از سال تحصیلی جدید دانشگاه علمی کاربردی با تهیه و انتشار 23 عنوان کتاب گام مهمی را در حوزه آموزش و پیشرفت علمی برداشته است، به طوری که مهارت های مشترک در قالب عملی و نظری و همچنین هر آنچه که در خصوص حوزه اشتغال وجود دارد را در قالب کتاب در اختیار اساتید قرار می دهد تا با استفاده از آن بتواند نه تنها کیفیت آموزشی را بالا برده، بلکه در جهت رسیدن به دانشگاه نسل 3 و حتی نسل چهارم سرعت بیشتری داشته باشیم. درواقع می توان گفت سیاست ما در قالب سیاست اقتصاد مقاومتی که از سال گذشته برنامه ریزی شده است انجام می گردد.

فارس: فعالیت اصلی معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه علمی کاربردی چیست؟

بروجردی علوی: اساس کار معاونت مدیریت های زیر مجموعه ما هستند در بخش اول مرکز انتشارات این دانشگاه بوده که اقدام به چاپ کتاب های مهارت های مشترک برای اساتید و دانشجویان نموده است، دومین بخش این معاونت مربوط به حوزه آی تی است که در آن با استفاده از نرم افزارهای جدید سامانه مربوط به ثبت نام را راه اندازی کردیم و همچنین با استفاده از پتانسیل این بخش به سطح بندی دانشگاه ها پرداخته ایم که این سطح بندی می تواند باعث افزایش کیفیت و کاربردی شدن دانشگاه ها و همچنین تأمین بودجه برای آنها می گردد. البته باید بگویم دو شاخص مهم در سطح بندی دانشگاه ها مقوله آموزش و پژوهش است. این درحالی است که یکی از دستاوردهای این بخش ثبت نام 350 هزار دانشجو در یک مدت زمان واحد است.

فارس: برنامه های معاونت در همین گستردگی بود؟

بروجردی علوی: خیر، سومین بخش از معاونت پژوهش و فناوری دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی است که جزء رسالت این دانشگاه محسوب می گردد که در این رابطه ما به طور مثال در هفته پژوهش نمایشگاه اشتغال را ایجاد کردیم که در قالب اقتصاد مقاومتی و همچنین صرفه جویی در هزینه ها فراوریات و دستاوردهای دانشجویان را به نمایش گذاشتیم. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که ارتباط دانشگاه با حوزه صنعت در وضعیت بسیار خوبی قرار گرفته است و دانشجویان ما به عنوان یک کارآفرین در حوزه های مختلف مشغول فعالیت هستند.

فعالیت علمی و کاربردی بدون پژوهش دچار ضعف است

فارس: فعالیت دیگری در حوزه پژوهش و فناوری دارید؟

بروجردی علوی: بله، ما بخش سامانه اطلاعات پژوهشی یا همان RMIS است که در این بخش تمام فعالیت های حوزه پژوهش مراکز علمی کاربردی در سراسر کشور رصد می گردد و تمام داده های پژوهشی آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد، به طوری که ما در این بخش برای تقویت فعالیت های پژوهشی از مراکز فعال در زمینه های مختلف حمایت خواهیم کرد و برای آنها چشم انداز مختلف در نظر گرفته ایم. درواقع پژوهش در دانشگاه علمی کاربردی یکی از بخش هایی است که مورد تاکید و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه ما معتقدیم فعالیت علمی و کاربردی بدون پژوهش دچار ضعف است و باید برای هر کار کاربردی و علمی پژوهش وجود داشته باشد. این درحالی است که پژوهش است که می تواند دانشجو و فارغ التحصیل ما را به عنوان یک نیروی مهارتی و کارآفرین به جامعه بشناساند.

فارس: برای سال تحصیلی جدید برنامه خاصی را تدارک دیده اید؟

بروجردی علوی: بله، برای سال تحصیلی جدید هدف گذاری مان بر روی مقوله فناوری است، به طوری که همه رشته های ما شغل محور هستند. در واقع کسانی که در این رشته ها حضور می یابند، باید علاقمند باشند؛ چراکه با خلاقیت و نوآوری می توانند دستاوردهای خوبی را به جامعه بدهند. البته باید به این نکته اشاره کنم که با پایش رشته های تحصیلی در این دانشگاه یک تحول بزرگ رخ داده است، به طوری که 200 هزار دانشجو و 600 مرکز موجود دانشگاه علمی کاربردی در سراسر کشور می تواند به عنوان بزرگ ترین فراورینمایندگان علم و محصولات مورد احتیاج جامعه شناخته گردد.

فراوری متنوع محصولات از یک محصول داخلی

فارس: در زمینه مهارت افزایی چه اقداماتی اجرا شده است؟

بروجردی علوی: مهم ترین برنامه این دانشگاه در زمینه مهارت افزایی راه اندازی مراکز نوآوری هستند که این مراکز خصوصی بوده و با فعالیت تخصصی و همچنین سرمایه گذاری به برندسازی محصولات داخلی می پردازند. درواقع آنها برای جوانان و حتی کشور پول سازی نموده و اشتغال ایجاد می نمایند. از طرفی باید بگویم مراکز نوآوری با برگزاری استارتاپ های مختلف در رشته های متنوع با دادن ایده های فناورانه نه تنها باعث رونق فراوری می گردد، بلکه دستاورد آنها فراوری متنوع محصولات از یک محصول داخلی است.

فارس: چه تعداد مرکز نوآوری در دانشگاه دارید و ماموریت آنها چیست؟

بروجردی علوی: دانشگاه علمی کاربردی در حال حاضر دارای 130 مرکز نوآوری است که این مراکز تخصصی بوده و هر کدام مبتنی بر یک حوزه در صنعت فعالیت می نماید. یعنی ماموریت آنها این است که ایده های دانشجویان را دریافت نموده و آنها را با برگزاری استارتاپ ها اجرایی می نمایند. به طوری که هر یک از مراکز نوآور ما یک رویداد شتاب یا همان استارتاپ را با حضور صنعت گران در رشته های مختلف برگزارمی نمایند و نسبت به سرمایه گذاری در آن رشته مخصوص اقدام می گردد. در حال حاضر در سراسر کشور مراکز نوآوری ما توانسته اند 70 رویداد استارتاپی را برگزار نموده که نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است این اتفاق به صورت استانی انجام می گردد، باید به این نکته اشاره کنم که مراکز نوآوری دانشگاه علمی کاربردی پتانسیل های موجود در هر شهر را فعال نموده و با فراوری محصولات و با استفاده از ظرفیت های موجود از واردات محصولات خارجی جلوگیری می نمایند.

در هر رویداد استارتاپی ایده های دانشجویی به صنعتگران و صنایع فراوریی به فروش می رسد

فارس: مراکز نوآوری در چه حوزه هایی بیشتر فعالیت می نمایند؟

بروجردی علوی: مراکز نوآور دانشگاه علمی کاربردی در حوزه کشاورزی نقش محوری دارند به طوری که از یک محصول با ایده های جدید چندین محصول را خلق نموده و در گردش فراوری قرار می دهند. درواقع در هر رویداد استارتاپی ایده های دانشجویی را به صنعتگران و صنایع فراوریی به فروش می رسد. به طور میانگین باید بگویم هر ایده باعث ایجاد تعدادی شغل می گردد.

فارس: رسالت اصلی این مراکز چیست؟

بروجردی علوی: فعالیت مراکز نوآوری به این گونه است که با نگاه ویژه مالی به ایده ها و محصولات یاری می نماید تا رونق فراوری در همه شهرها و استان ها افزایش یابد و سرمایه گذاری توسط صنایع داخلی و حتی شرکت های سرمایه گذار خارجی انجام گردد. به طوری که دانشجویان در رشته های جدید این دانشگاه توسط اساتیدی که دانشگاه تامین می نماید آموزش دیده و پس از آن با استفاه از موقعیت جغرافیایی و پتانسیل هر منطقه یا هر شهر نه تنها اقتصاد مقاومتی را رونق داده، بلکه با دادن ایده های مختلف از یک محصول چندین دستاورد را خلق می نمایند و با یاری سرمایه گذاران داخلی محصولات در جامعه توزیع می نمایند.

فارس: به نظر شما رونق فراوری چگونه محقق می گردد؟

بروجردی علوی: تنها راه رونق اقتصاد کشور استفاده از پتانسیل داخلی است؛ به طور مثال در شهر اردکان که فراورینماینده ارده کشور است، 10 هزار شغل به واسطه همین فراوری محصول ایجاد شده است. ما باید با استفاده از ظرفیت های داخلی، دانش های بومی خود را که در حال مرگ هستند نجات دهیم. یکی از ایرادهای موجود این است که تاکنون کسی به ظرفیت های داخلی و وجود محصولات طبیعی نپرداخته درواقع یکی از کارنمودهای مهم دانشگاه علمی کاربردی این است که در هر گوشه ای از کشور با استفاده از مراکز نوآوری که ایجاد نموده، در مرحله اول پتانسیل هر منطقه را شناسایی نموده و آنها را در قالب آموزش به قشر جوان می آموزد.

تنها راه رونق اقتصاد کشور استفاده از پتانسیل داخلی است

فارس: آموزش هایی که توسط مراکز نوآوری به دانشجویان داده می گردد چقدر در خلق ایده موثر هستند؟

بروجردی علوی: می توان گفت 48 درصد ایده هایی که تبدیل به رونق فراوری و باعث افزایش محصولات متنوع صنایع می شوند مربوط به کسانی است که شاغل در همان صنعت و دانشجوی ما هستند، اما 15 درصد دیگر از ایده های دانشجویان ما به افرادی تعلق می گیرد که در یک رشته خاص علاقمند بوده و پشتکار دارند. این درحالی است که 11 درصد ایده هایی که تبدیل به فراوری محصول می گردد، به دانشجویان کم سن و سال این دانشگاه است که با خلاقیت و استفاده از ایده های نو از بسیاری از محصولات داخلی چندین محصول را ابداع نموده و در چرخه فراوری قرار می دهند.

اگر از ایده ها و خلاقیت قشر جوان کشور استفاده گردد، نتیجه آن برد ـ برد است

فارس: بگوئید مراکز نوآوری خودشان اجازه سرمایه گذاری دارند و اینکه موانع رونق فراوری چیست؟

بروجردی علوی: دانشگاه علمی کاربردی به همه مراکز نوآور خود در سراسر کشور اختیارات خوبی داده است، به طوری که همه آنها می توانند با استفاده از ایده های مختلف به سرمایه گذاری بپردازند. درواقع یکی از ضعف های بزرگ ما در اقتصاد، استفاده نکردن از ایده های دانشجویان و مردم صنعتگر و کشاورز است که به عقیده من خودباوری در شرایط کنونی جامعه احتیاج اصلی کشور است، از طرفی باید بگویم در بازی اقتصاد مقاومتی اگر از ایده ها و خلاقیت قشر جوان کشور استفاده گردد، نتیجه آن برد ـ برد است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13373

به "دانشگاه علمی کاربردی در مرحله ریل گذاری است، فروش ایده های دانشجویی به صنعتگران در هر استارت آپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه علمی کاربردی در مرحله ریل گذاری است، فروش ایده های دانشجویی به صنعتگران در هر استارت آپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید