جشن انگور ؛ ارومیه ، اراک

به گزارش مهسان بلاگ، برگزاری جشن انگور یکی از نمادی ترین مراسم شکرگزاری در برابر خالق هستی است.

جشن انگور ؛ ارومیه ، اراک

جشن انگور نام مراسمی آیینی-سنتی است که هرسال در بعضی از شهرهای ایران از جمله ارومیه و اراک برگزار می شود. درواقع برگزاری جشن در هنگام برداشت محصولات در همه جای دنیا رواج دارد. جشن انگور و آیین دوشاب پزان یکی از این مراسم است. شاید بتوان گفت از زمانی که مردم انگور را به عنوان محصول ویژه و ممتاز انتخاب کردند و دست به ایجاد تاکستان ها زدند، این جشن و آیین به عنوان یک سنت در میان آن ها رواج پیدا کرد. با صفحه گردشگری خبرنگاران سیری در این جشن زیبا داشته باشید و یکی از این شهرها را به عنوان مقصد ایران گردی خود برگزینید.

جشن انگور

مراسم برداشت محصول انگور و یا همان جشن انگور در میان مسلمانان به شانادر و در میان مسیحیان به اوشانا معروف است، یکی از نمادی ترین مراسم شکرگزاری در برابر خالق هستی. شانی در در لغت از ترکیب دو کلمه شانی (نام گونه بسیار مرغوبی از این محصول به نام انگور شانی) و در (از مصدر دَرمق به معنای چیدن) ساخته شده و به معنای انگورچینی یا شانی چینی است. این مراسم هرسال از 25 تا 30 مهرماه بسیاری گردشگران را به سوی خود می کشاند.

نحوه اجرای مراسم شانی در:

اجرای مراسم شانی در توسط رییس و ریش سفید شروع می شده است. مردم از صبح در داخل میدان وسیع منطقه اجتماع می کردند و منتظر وی می شدند. او به همراه 4 خانم و یک دختر و پسر خردسال که سبدهای انگور به دست داشته اند وارد می شد.

وجود چهار خانم نمادی از عناصر چهارگانه (آب، باد، خاک و آتش) و دختر و پسر خردسال نمادی از ادامه حیات بودند. ریش سفید سخنان خود را با دعا و نیایش و شکرگزاری شروع و دعای ویژه جشن انگور را اجرا می کرده است. بعد از مراسم شکرگزاری دختر و پسر خردسال با سبدهایی پر از انواع انگور به عنوان تبرک از مردم پذیرایی می کرده اند و هر کس به نیتی برمی داشته است . پس از آن مراسم دریافت شیره انگور (دوشاب) شروع می شد. برای دریافت دوشاب ابتدا محصول را می شستند و توسط دستگاه های مخصوص له کرده و در ظرف هایی بنام تَغار می ریختند تا آب آن بیرون بیاید، سپس، خاک مخصوصی برای ته نشین شدن املاح اضافه می کردند تا آب انگور صاف شود. سپس باقی مانده را در دیگ هایی با هیزم فراوان می پختند تا به غلظت مناسب برسد.

بعدازاین مراسم مردان پهلوان منطقه، مراسم کشتی محلی را اجرا می کردند و سپس به نواختن ساز و دهل در میدان و پایکوبی دسته جمعی و ایجاد صف طولانی (به نشانه اتحاد) می پرداختند و سرودهای محلی ویژه ای را می خواندند. تمام این مراسم بهانه ای برای شکرگزاری و جشن و سرور برای برداشت حاصل دسترنج کشاورزان بوده است.

سرودهای جشن انگور:

در این روز سروده های مخصوصی خوانده می شود که بی مناسبت با جشن نیست. در هر منطقه افراد مشخصی می بایست این سروده ها را اجرا می کردند که این افراد گاهی اوقات با دعوت اهالی آن منطقه فاصله زیادی را می پیمودند تا در این روز خود را برای خواندن سرودهای جشن انگور برسانند. این سروده ها بیشتر به منظور ایجاد شادی و نشاط ادا می شدند و مردم به پایکوبی و پای کوبی می پرداختند. درواقع این جشن به نوعی تخلیه غم و اندوه و رسیدن به شادی و نشاط در بین مردم آذربایجان بوده است.

جشن انگور اراک

روستای هزاوه در استان مرکزی و در نزدیکی شهر اراک قرار گرفته است. آن روستا زادگاه قهرمانانی چون امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم مقام و میرزا ابوالقاسم قائم مقام بوده است. خانه امیرکبیر یک روز برای بازدید عموم آزاد است و می توانید هنگام شرکت در جشن انگور استان مرکزی از این خانه دیدن کنید.

همچنین به منظور معرفی جاذبه های فرهنگی، تاریخی و اقتصادی اراک تورهای یک روزه گردشگری در کنار این جشن پیش بینی شده است. مهم تر اینکه دیگر جاذبه های دیدنی شهر را از قلم نیندازید از جمله حمام سنتی آن را که می تواند کلی عکس های خوب به شما بدهد.

جشن انگور ارومیه

امروزه تمام مراسم ذکرشده این جشنِ باشکوه در دهکده ساحلی باری در کنار دریاچه ارومیه برگزار می شود. ورود خانلارخانی و گروهش با لباس های محلی به همراه کالسکه ای مزین با دانه و برگ های انگور، مراسم دعا و شکرگزاری به زبان آذری و ترجمه فارسی، اجرای موسیقی آذربایجانی و با ساز و دهل، خواندن سروده های محلی آذربایجانی (قوشماجا و بایاتی)، پایکوبی محلی گروهی، مراسم دریافت دوشاب و … فقط بخشی از این فستیوال زیبا و باستانی است.

ایجاد نمایشگاهی در نزدیکی محلِ برگزاری جشن و همچنین آشنا کردن میهمانان با تولیداتِ فراورده های انگور ازجمله شیره، آبغوره، سرکه، کشمش و مارمالاد بخش های دیگر این فستیوال را تشکیل می دهند.

باور های کهن شانی در در ارومیه :

  • در ایام قدیم مردم ارومیه با توجه به پایبند بودن به آداب ورسوم کهن نیاکان خود و به دلیل اینکه میوه انگور را یک میوه مقدس می شمردند، تا قبل از مراسم عید انگور از خوردن آن خودداری می کردند.
  • اغلب میهمانان عادت داشته اند که با لباس سفید در این جشن شرکت کنند.
  • افرادی که هرسال در این جشن شرکت می کردند در روز یادشده هرکجا که بودند خود را به جشن می رساندند.
  • در زمان چیدن انگور با تمام وجودشان سعی می کردند که دانه انگورها از خوشه جدا نشود و روی زمین نیفتد زیرا این امر را گناه و ناشکری از نعمات پروردگار می دانستند.
  • بعضی از مردم محلی بر این باور بودند که سرکه به دست هرکسی عمل نمی آید و فقط افراد خاصی می توانند از تفاله ها، سرکه عمل آورند؛ حتی بعضی بر این عقیده بوده اند که نباید به سرکه چشم زخمی برسد زیرا هم شگون ندارد و هم موجب خرابی سرکه می شود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: پیام دلتا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 34294

به "جشن انگور ؛ ارومیه ، اراک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن انگور ؛ ارومیه ، اراک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید