تحلیلگر گرجستانی: روسیه در انتقال گاز ایران از راستا ارمنستان همراهی نخواهد کرد

به گزارش مهسان بلاگ، جلاو اسادزه: مالک سیستم انتقال گاز ارمنستان شرکت گاز پروم است و من بعید میدانم این شرکت به رقیب خود اجازه این انتقال را بدهد.

تحلیلگر گرجستانی: روسیه در انتقال گاز ایران از راستا ارمنستان همراهی نخواهد کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، چندی است که بحث های زیادی در محیط رسانه ای ارمنستان از توافق نیکول پاشینیان برای تبدیل شدن ارمنستان به راستاانتقالی گاز ایران و نیز آمادگی طرف ایرانی برای این همکاری سه جانبه بین ایران، ارمنستان و گرجستان وجود دارد. بعضی کارشناسان به غیر فنی بودن و غیر مالی بودن این توافق معتقدند و میگویند این توافق صرفاً با هدف انتقال گاز ایران به اروپاست که در این صورت حضور روسیه را نیز باید در نظر گرفت.

جلاو اسادزه، سیاستمدار گرجستانی و سر دبیر خبرگزاریtflis blak sea prss در مصاحبه با سایت 1-in.am ارمنستان گفت: با توجه به اینکه شرکت گازپروم مالک سیستم انتقال گاز ارمنستان است، انتقال گاز ایران به اروپا توسط یک شرکت دیگر امکان پذیر نیست.

واسادزه در پاسخ به این سؤال که همکاری ایران، ارمنستان و گرجستان در زمینه انتقال گاز تا چه حدی جدی است و دیدگاه گرجستان نسبت به این فرصت چگونه است گفت: من نمیتوانم درباره دیدگاه گرجستان صحبت کنم ولی به اعتقاد خودم ایران یک کشور مهم برای گرجستان است و البته ارمنستان به عنوان تنها راه ارتباطی دو کشور از مهمترین شرکای آنهاست. ولی همانطور که میدانید ایران رابطه خوبی با آمریکا ندارد.

وی در رابطه با اهمیت ایران در سیاست های منطقه ای تجاری با اشاره به سیاست های چین گفت: دولت چین چند سالی است که برنامه ها وسرمایه گذاری خوبی را در زمینه توسعه راههای ارتباطی انجام داده است. نباید فراموش کنیم که چین بیش از پنج سال است ، راه ابریشم را که از پاکستان و ایران عبور نموده وبه خلیج فارس می رسد و از آنجا به جنوب قفقاز متصل میگردد. آذربایجان و ارمنستان دو بال ارتباطی در این منطقه هستند ولی کیفیت راههای آذربایجان در مقایسه با ارمنستان و گرجستان به مراتب بهتر است. پتانسیل تجاری آسیای مرکزی و منطقه خود مختار اویغور -سین کیانگ و با توجه به رغبت چین به توسعه تجارت در مناطق غربی خود ، با بهبود کفییت و توسعه راههای ارتباطی ، سرزمین ما میتواند به یک راستا حمل و نقل راحت تبدیل گردد.

وی در خصوص عملی شدن، راستا انتقالی گاز ایران از ارمنستان و گرجستان گفت: مالک سیستم انتقال گاز ارمنستان شرکت گاز پروم است و من بعید میدانم این شرکت به رقیب خود اجازه این انتقال را بدهد. هرچند از لحاظ جغرافیایی همکاری ایران، ارمنستان و گرجستان در زمینه انتقال گاز منطقی به نظر میرسد ولی بدون رضایت روسیه این انتقال غیر ممکن است. عوامل زیادی وجود دارد که مانع بازنگری در قرار داد شرکت گاز پروم و ارمنستان میگردد. چرا که بازنگری در این قرار داد به منزله تغییر در روابط روسیه و ارمنستان است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 7405

به "تحلیلگر گرجستانی: روسیه در انتقال گاز ایران از راستا ارمنستان همراهی نخواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیلگر گرجستانی: روسیه در انتقال گاز ایران از راستا ارمنستان همراهی نخواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید