اثرات کرونا بر اقتصاد ایران و دنیا

به گزارش مهسان بلاگ، یک کارشناس مسائل مالی در یادداشتی با اشاره به اثرات کرونا بر اقتصاد دنیا، دو سناریو را برای ادامه این شرایط ترسیم نموده و به آنالیز هر دو حالت پرداخته است.

اثرات کرونا بر اقتصاد ایران و دنیا

به گزارش خبرنگاران، در یادداشت عیسی بروشان، تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه آمده است: با اوج گیری مجدد ویروس کرونا، زندگی و سلامت میلیون ها انسان مورد تهدید قرار گرفته است. این بیماری جهان گیر نه تنها میزان بالای مرگ و میر را به همراه دارد، بلکه باعث فاجعه اقتصادی در کل نقاط جهان شده است.

همه گیر شدن ویروس ناخوانده کرونا می تواند در فرآیند فراوری، کاهش تقاضا، افزایش بیکاری و کاهش سطوح درآمدی تاثیر مستقیم داشته باشد. این تاثیر را می توان به وضوح در صنایعی همانند خطوط هوایی و جهانگردی، گردشگری و اقتصادی مشاهده کرد.

کشورهای اقتصادی و گردشگر پذیر جهان برای کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا مجبور به اعمال محدودیتهایی برای مسافران شدند. با شرایط به وجود آمده، امکان مسافراتهای گردشگری و کاری برای مردم کاهش یافته است و این کاهش تقاضا باعث می گردد که شرکتهای هواپیمایی، مراکز گردشگری، هتل ها و نظایر آن، درآمد پیش بینی شده خود را از دست بدهند و مجبور به تعدیل نیرو شوند.

این چرخه در مورد دیگر صنایع نیز مشهود است؛ همچون شرکتهای فراوریی و کارخانه ها که برای واردات و صادرات خود دچار محدودیتهای زیادی می شوند و آنها برای جبران این ضررکردها مجبور به تعدیل نیرو هستند. این نگرانی وجود دارد که کارگران تازه بیکار شده دیگر قادر به خرید کالاهای اساسی خود نباشند و این چرخه مارپیچ معکوس، باعث نزولی شدن هر چه بیشتر اقتصاد گردد.

در شرایط کنونی بیشتر کارخانه ها و شرکت ها برای حفظ فاصله میان کارمندان خود، و پیروی از پروتکلهای ابلاغی سازمان بهداشت جهانی، دورکاری را سرلوحه کاری خود قرارداده اند. اما این تصمیم (دورکاری) می تواند در فرایند فراوری تاثیر مستقیم و بسزایی داشته باشد، چون امکان دورکاری برای فعالیت هایی همچون فراوری وجود ندارد و می تواند شرکتها و کارخانه ها را با چالش بسیار عظیمی روبرو کند.

وجود این ویروس باعث شده است که موسسات و بنگاه ها در روبروه با کالاهای وارداتی، صادراتی و فراوریی خود دچار مسائل زیادی شوند و همین موضوع باعث شده است که با چالش عدم نقدینگی روبرو شوند. به همین خاطر معامله گران بازار نمی توانند پیش بینی درستی از فرایند فعالیت خود داشته باشند و ممکن است اختلال در بازار اقتصادی باعث افزایش نگرانی آنها گردد.

بیشتر سرمایه گذاران با توجه به عدم قطعیت و پیش بینی ناپذیری ویروس کرونا در این شرایط ترجیح می دهند به دلیل عدم اطمینان ایجاد شده، سرمایه گذاری خود را متوقف نمایند.

سناریوهای پساکرونا در مورد اقتصاد جهان

با توجه به اینکه پیش بینی در مورد آینده کسب و کارها در زمان شیوع ویروس کرونا بسیار سخت شده است، اما با اتکا به داده ها و تحلیل های تکنیکالی و با توجه به پیش بینی اقتصاد دانان عظیم جهان، آینده اقتصاد جهان به چند شکل قابل تصور است که در این قسمت به دو شکل مهم و نزدیک به واقعیت اشاره می کنیم.

سناریوی اول V

این شکل خوشبینانه ترین سناریو است که در آن رشد سریع و به میزان رکود فعلی و حتی بالاتر در اقتصاد جهان را تجریه خواهیم کرد. در این تحلیل تکنیکالی، اقتصاد جهان پس از شیوع ویروس کرونا به شدت نزولی می گردد؛ به گونه ای که در زندگی روزمره مردم نیز تاثیرات بسیار فراوانی می گذارد. در این فرایند نزولی خط های حمایتی یکی پس از دیگری شکسته می شوند و اقتصاد جهان به پایینترین حد خود در چند سال گذشته می رسد.

اما در اوایل سال 2021 با توجه به شایعه ساخت داروی ضد ویروس کرونا فرایند اقتصاد جهان نیز حرکت صعودی خود را آغاز می نماید و در کمتر از یک سال رشد چشمگیری خواهد داشت که در این حرکت خط های مقاومتی را می شکند و حتی در انتهای سال 2021 بازه سالیانه خود را نیز خواهد شکست.

سناریوی دوم U

این سناریو به حالتی می پردازد که جهان نتواند ویروس کرونا را به خوبی کنترل کند و چندین فصل درگیر با این ویروس باشد. همان طوری که در شکل دیده می گردد، اقتصاد جهان پس از شیوع ویروس کرونا به شدت نزولی می گردد و برای چندین فصل و حتی چند سال اقتصاد را درگیر خود می نماید. در این شرایط تعطیلی فعالیت های اقتصادی برای دوره طولانی تری ادامه پیدا می کند و انقباض اقتصادی جهان عمیق تر و طولانی تر می گردد.

با این سناریو اقتصاد و بازار سرمایه جهان از سال 2019 تا 2021 در محدوده منفی حرکت می نماید اما با کشف داروی کرونا باید شاهد رشد شارپ اقتصاد در جهان باشیم که می تواند در کمتر از چند ماه بازه سالیانه خودش را بشکند که به نظر گزینه دوم محتمل تر و نزدیک به واقعیت است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 68843

به "اثرات کرونا بر اقتصاد ایران و دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات کرونا بر اقتصاد ایران و دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید