آنچه در دو شب از جشنواره ملی موسیقی ملاکمالان گذشت

به گزارش مهسان بلاگ، در دو شبی که جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان برگزار گردید، پژوهشگران و هنرمندان موسیقی اقوام به لزوم اجرا و برگزاری موسیقی حماسی تاکید کردند.

آنچه در دو شب از جشنواره ملی موسیقی ملاکمالان گذشت

به گزارش خبرنگاران روابط عمومی سازمان منطقه آزاد چابهار، پژوهشگران موسیقی نواحی ایران در نخستین شب از جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان خواهان حفظ فرهنگ، زبان و موسیقی بلوچستان شدند.

نخستین شب از مراسم جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان که به مناسبت زادروز کمالان هوت اسطوره موسیقی بلوچستان تدارک دیده گردیده بود، در سالن اجتماعات منطقه آزاد چابهار برگزار گردید. این مراسم با حضور پژوهشگران موسیقی نواحی ایران از جمله محمدرضا درویشی، علی اکبر شکارچی، احمد صدری، میرجلال الدین کزازی و هوشنگ جاوید برگزار گردید.

میر جلاالدین کزازی استاد زبان پارسی سخنرانی خود در این مراسم را به وصف چابهار اختصاص داد و گفت: این نخستین بار است که به چابهار می آیم و از دیدار این بندر می توانم گفت هم شگفت زده ام هم سرمست و شکفته جان.

او چابهار را سرزمینی بی همتا در دنیا دانست و اضافه نمود: من با زبان ها و گویش های بومی ایران آشنایی دارم اما به استواری می گویم که زبان بلوچی یکی از کهن ترین زبان های ایرانی است. طوری که وقتی با دوستان فرهیخته بلوچ درباره این زبان سخن گفتم، شگفت زده شدم.

کزازی با بیان اینکه در این دوران گسسته، ما ایرانیان بیش از هر زمان به پیوستگی احتیاج داریم، ادامه داد: گونه گونه بودن تیره ها و تبارها سرمایه است و اگر دقت کنیم کوشش بی پایه سایر کشورها این است که این گونه ها را به هر صورتی پدید آوردند. اگر روزگاری فرا رسد که ما ایرانیان در زبان و گویش یکی باشیم ایران گورستان خاموشی خواهد شد.

او خواهان حفظ زبان و گویش بلوچی شد و افزود: از اینکه می بینم بیشتر شما با لباس بلوچی در این مراسم حاضر گردیده اید، بسیار خرسندم.

علی اکبر شکارچی ـ پژوهشگر موسیقی لرستان ـ نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم ضمن اجرای موسیقی لرستان دقایقی به ترسیم فضای فعلی موسیقی حماسی پرداخت و گفت: هرگاه قرار شد داستان های حماسی با موسیقی آمیخته گردد پای ما موسیقی دانان به میان کشیده شد.

او با بیان اینکه در اقوام مختلف هیچ قومی نیست که دارای حماسه نباشد، اضافه نمود: دل انگیزترین حماسه ها را می گردد در شاهنامه جستجو کرد و کسانی که شاهنامه می خوانند وطن پرستی و غیرت خود به خود بر آنها عارض می گردد.

این هنرمند به ظرفیت شاهنامه برای ساخت داستان های حماسی از آن اشاره نمود و در عین حال با اشاره به اجرای موسیقی بلوچی از سوی اسحاق بلوچ نسب گفت: امشب به تنهایی یک برنامه اپرا را در صحنه اجرا کرد و ما را به وجد آورد. این هنر را باید قدر دانست و برای حفظ موسیقی بلوچ همت کرد.

شکارچی ادامه داد: موسیقی اقوام مختلف و موسیقی دستگاهی به صورت ژنتیک خویشاوند هم هستند و نباید این دو بیش از این از هم دور بمانند. اکنون دورانی است که موسیقی دستگاهی باید از موسیقی اقوام بهره ببرد و در عین حال ضروری است موسیقی دانان بومی، موسیقی دستگاهی را بیاموزند. درهم آمیزی این دو بسیار باشکوه و حرف جدیدی را برای نسل جوان خواهد داشت.

محمد اکبر چاکرزهی ـ سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد چابهار ـ نیز در این مراسم حمایت از موسیقی نواحی را از سیاست های جدی سازمان دانست و گفت: این جشنواره را در گام نخست با حضور شش گروه ملی موسیقی حماسی نواحی ایران برگزار کردیم اما برنامه من آن است که سال آینده به صورت بین المللی با کشورهایی که دارای فرهنگ مشترک هستیم برگزار گردد.

محبی استاندارد سیستان و بلوچستان، مجیدی ـ فرماندار چابهار و چاکرزهی ـ معاونت فرهنگی منطقه آزاد چابهار نیز از جمله مهمانان اولین شب این مراسم بودند.

اجرای اسحاق بلوچ نسب ـ هنرمند پیشکسوت سیستان و بلوچستان، هنرنمایی گروه نمودهای شمال، نقالی پریسا سیمین مهر از جمله برنامه هایی بودند که در شب اول برگزار گردید.

دومین شب از جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان نیز با اجرایی از گروه های بختیاری، کردی و گیلکی به خاتمه رسید.

در جریان برگزاری دومین شب جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان، هوشنگ جاوید ـ پژوهشگر موسیقی نواحی ایران ـ با تاکید بر اینکه برگزاری چنین مراسمی کار بزرگی است، گفت: خوشحالم که بعد از مدت ها در زمینه موسیقی حماسی حرکتی انجام شد. پیش از این نیز از سوی بخش خصوصی برای بزرگداشت عثمان محمد پرست حرکتی مشابه انجام گردیده بود اما این برنامه با این حجم از حضور اقوام مختلف بسیار روح افزا است. در شرایط تهاجم فرهنگی به مناطق و نواحی مختلف ایران، برگزاری چنین مراسمی بنیاد درستی برای پاسداشت موسیقی نواحی خواهد بود.

او ادامه داد: در زمینه ادبیات و زبان فارسی همواره برای بزرگانی چون حافظ و سعدی بزرگداشت و مراسم گرفته می گردد اما این دست مراسم و آیین ها برای بزرگان موسیقی بسیار کم در نظر گرفته گردیده است.

جاوید با اشاره به اینکه در شرایط تهاجم فرهنگی به مناطق و نواحی مختلف ایران، برگزاری چنین مراسمی بنیاد درستی برای پاسداشت موسیقی نواحی خواهد بود، اضافه نمود: آرش اوستا، دبیر علمی جشنواره در این حوزه موفق عمل نموده است. زمانی که جوانان کاری می نمایند باید از آنان حمایت کرد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران در انتقاد به ادعای اینکه موسیقی حماسی وجود ندارد، یادآور شد: حماسه ها در ایران آیینی، ملی و بومی هستند. چگونه ادعا می گردد که موسیقی حماسی وجود ندارد؟! این داستان ها از کجا خلق می گردد؟!

او در ادامه انتقاد به بی توجهی نسبت به موسیقی حماسی ایران، اضافه نمود: به عنوان مثال اسطوره ای مانند حمل جیند در بلوچستان را چند نفر می شناسند و بر همین اساس نوازندگان و موسیقی دانان نواحی ایران را چند هزار نفر شناخته و با آن ها آشنا هستند؟!

جاوید در خاتمه با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری این جشنواره در سطح منطقه ای، گفت: امثال استاد اسحاق بلوچ نسب چه اندازه کوشش کردند تا راوی حماسی باشند؟! ایشان سال ها تمرکز نموده و کار نموده است و باید این دست کوشش ها را دید و قدردان بود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 955

به "آنچه در دو شب از جشنواره ملی موسیقی ملاکمالان گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه در دو شب از جشنواره ملی موسیقی ملاکمالان گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید